اخبار روز سینما

آمار بینندگان برنامه های تلویزیونی رمضان و نوروز 1403

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایلنا، در ابتدای این نشست سلیم غفوری معاون سیما گفت: همه برنامه ها و تدارکات همکاران ما در اداره سیما را در یک ماه و نیم اخیر دیده اند. سریال ها و برنامه های مربوط به ماه مبارک رمضان و برنامه های تدارک دیده شده برای جشنواره نوروزی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و پخش ها نشان از زحمات همکاران ما دارد. پخش سریال های «نون خا» و «هفت سر اژدها» ادامه دارد و همه شبکه های ما برای سال تحویل برنامه هایی را تدارک دیده اند که با تمام نقاط ضعف و قوت دیده می شود.

غفوری خاطرنشان کرد: اگر بخواهم آمار بدهم باید بگویم 10 ویژه برنامه افطاری، 9 برنامه سهر، 15 برنامه ترتیل خوانی، 15 برنامه مناجات خوانی داریم و در مجموع نزدیک به 50 برنامه داریم. 50 درصد برنامه های ماه مبارک رمضان چت محور، 14 درصد مسابقه، 24 درصد ویدئو و کلیپ، 7 درصد آموزشی و 3.5 درصد انیمیشن بوده است. شبکه ها به مناسبت عید نوروز برنامه های مختلفی در نظر گرفته بودند. 38 درصد برنامه های نوروزی مسابقه، 7 درصد مستند، 14.5 درصد کلیپ و ویدئو و 4.5 درصد برنامه گفت و گو بوده است.

در برنامه ها سعی کردیم به کل ایران، ایران فرهنگی و آداب و رسوم نوروز و رمضان بپردازیم.

در ادامه این جلسه احمد صحری (مدیرعامل تلوبیون) نیز با بیان این مطلب گفت: آمار ارائه شده در این جلسه آمار آرشیوی بوده و شامل آمار زنده نمی شود. تنها آمار زنده ای که باید اعلام می کردم 50 میلیون دقیقه زمان تماشای سال بود، از جمله 24 ساعت قبل از انتشار. در زمان تحویل، 112546 آی پی منحصر به فرد کانال 3، 40298 آی پی کانال 1 و 30892 آی پی کانال 2 را مانیتورینگ می کردند. بیشتر ضبط های تلویزیونی در آمار زنده اتفاق می افتد. این روزها کاربران تلویزیون را با اینترنت رایگان تماشا می کردند.

وی افزود: پربازدیدترین برنامه افطاری در چهار سال اخیر «زندگی پس از زندگی» بوده است. در سال جاری شبکه سه با پخش برنامه «محفل» توانست به «زندگی پس از زندگی» برسد و هر دو توانسته تقریباً ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بیننده داشته باشند. پرمخاطب ترین برنامه صبحگاهی برنامه سر سفره گودا و پس از آن پربیننده ترین برنامه ها ماه انسانی، صدره، سحرنشی و ماه خدا هستند. در برنامه های سرگرم کننده هم مهمانی، مردان آهنین، شب خوش، پاورقی، معرکه و ایران دوادفی سیما از برنامه های پرمخاطب بودند. طبق آمار بینندگان هر قسمت سریال های نون خ، زیرخاکی، هفت سر اقدام، رستاگری و جومونگ 3 پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی هستند. همچنین برنامه های تعاملی ویژه تلویزیون، دو برنامه زندگی با شعر و جنگ بود.

در ادامه در این نشست علی بخشی زاده (معاونت صدای ملی رسانه) گفت: در ابتدا اهداف و سیاست هایی را در حوزه صداوسیما طراحی کردیم و برنامه ها نیز بر همین اساس تنظیم شد. 6 محور را به عنوان مولفه های اصلی برنامه ریزی در ماه رمضان انتخاب کردیم و همچنین مجموعه سیاست های مدیریتی را برنامه ریزی کردیم. می توانم بگویم که نسل کتابخوان خوبی در بین سیاست های اجرایی شکل گرفته است، این را در 24 ساعت به وضوح می بینیم.

محسن شکری نژاد (رئیس مرکز تحقیقات نشر) نیز در این جلسه با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر دو نمونه نظرسنجی در پژوهشگاه نشر داریم. یکی نمونه تلفنی و دیگری نظرسنجی حضوری. در تحقیقات حضوری و میدانی دو نوع تحقیق درب منزل و تصادفی وجود دارد و سبک دیگر در محله و میدانی انجام می شود. 1000 نمونه تلفنی و 40000 نمونه در نظرسنجی حضوری داریم. ما در برنامه های رادیویی و تلفنی نظرسنجی انجام می دهیم. یکی اندازه گیری ها و معیارهای نظرسنجی مربوط به انتخابات است و اینکه رقم اعلام شده از سوی مرکز افکار عمومی صدا و سیما در انتخابات گذشته تنها هفت دهم با واقعیت تفاوت داشت، صحت نظرسنجی این نهاد را نشان می دهد.

وی افزود: هر دو هفته یک بار مخاطب را می سنجیم. مهم ترین برنامه ها هر ماه یکبار سنجیده می شود و هر فصل شخصاً مخاطبان رسانه ملی را در خانه ها می سنجیم. شاید مهم ترین و دقیق ترین نظرسنجی های ما، نظرسنجی های پیام رسان ما باشد. در آخرین نظرسنجی ما، مجموع مخاطبان تلویزیون 66 درصد بوده است و در حالی که مخاطبان شهرستان ها بسیار بیشتر از تهران و مراکز استان ها هستند، نظرسنجی های ما در تهران و مراکز استان ها انجام می شود. ما در کنار انتخابات یک نظرسنجی از مخاطبان انجام دادیم، میزان مخاطب در شهرها 69.9 درصد و میزان مخاطب در روستاها بیش از 78 درصد بود. امروز در دوره ای هستیم که در سراسر جهان یک کشمکش جدی بین پخش و پهنای باند وجود دارد. این اعداد در این کشور مانند یک معجزه است.

شکری نژاد همچنین خاطرنشان کرد: نرخ برنامه های «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در برنامه های نوروزی و رمضانی 17.9 درصد و 17.5 درصد بوده که البته مربوط به نظرسنجی اول است. نون خا در سریال نوروز و رمضان با 41.5 درصد بیشترین مخاطب را داشت. اولین اجرای نون خا 41.5 درصد است که 10 درصد بیشتر از اجرای اولیه فصل اول نون خا در چهار سال پیش است. مخاطبان تلویزیون امسال تقریبا 8 درصد بیشتر از سال گذشته است. در ویژه شب قدر 2 تا 3 درصد کاهش داریم و از این کاهش استقبال می کنیم چون بهتر است مخاطبان بروند و در مراسم شب قدر شرکت کنند.

بعد از Noon K، درام زیرزمینی 24.9 درصد، Seven Heads 22.5 درصد و Redshat 15.5 درصد بیننده داشتند. در حالی که پرمخاطب ترین برنامه افطاری برنامه مهفل بود، در دو اجرای قبلی برنامه زندگی پس از زندگی بود و در آخرین اجرای محفل توانست از این برنامه پیشی بگیرد. در نتیجه برنامه محفیل با 27.9 درصد، برنامه حیات اوتسی با 27.1 درصد در رتبه دوم و برنامه هلال در شبکه های استانی پخش شد. در بین برنامه های شفق بیشترین تماشاگر شبکه های استانی با 14.3 درصد و ماه خدا با 9.4 درصد و ماه من با 9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

بعداً کشیری (مدیر کل اتاق وضعیت فضای مجازی) گفت: گسترش مخاطبین سازمان در فضای مجازی دنبال می شود که سومین بحث در خصوص مخاطبان هدف است. در این گزارش صحبت از بازدید است نه بازدید کننده و در نگاه به ارقام اعلام شده باید به این نکته توجه داشت.

وی افزود: مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی کوتاه و پراکنده است. تقریباً 550000 محتوای کوتاه و پراکنده در چهار بستر مربوط به برنامه های ماه مبارک رمضان و رسانه ملی با ابزار داده کاوی مشاهده شد. محتویات صدا و سیما به طور کلی در بستر تلگرام ۱۷۳ میلیون بازدید داشت، برنامه های تلویزیونی در فضای مجازی در مجموع یک و نیم میلیارد بازدید داشتند و برنامه مهفیل با ۴۰۵ میلیون بازدید روی آنتن می رود. برنامه سال نو به ویژه زندگی پس از زندگی که رتبه اول را دارد، برمودا، شب عید از دیگر برنامه های پرمخاطب در فضای مجازی است.

در ادامه جلسه سلیم غفوری به این سوال پاسخ داد: یکی وی درباره کیفیت سریال به خبرنگاران گفت: در مورد کیفیت سریال باید این را بگویم. در دوره جدید دفتر فیلمنامه بر اساس تولید سریال با فیلمنامه های کامل تاسیس شد. شاید در مورد کیفیت سریال اختلاف نظر وجود داشته باشد اما اگر فیلمنامه کاملا نوشته شود قطعا به کیفیت بهتری می رسیم.

وی افزود: به فضای رسانه ای امروز مربوط است که سریال های تلویزیونی خیابان خلوتی نیستند، تلویزیون دیگر تنها مرجع نیست و این در همه دنیا صادق است.

غفوری درباره همکاری نکردن کارگردانان مشهور با تلویزیون گفت: اینطور نیست که کارگردانان مشهور با تلویزیون کار نمی کنند، ابراهیم حاتمی کیا و داوود میرباقری از کارگردانان مشهور ایران در حال تصویربرداری سریال هستند و آثار نوروزی نیز در حال ساخت بود. تولید شده. فیلمی ساخته شده توسط کارگردانان مشهور.

وی در خصوص عدم حضور سلبریتی ها در تلویزیون گفت: تلویزیون هیچ وقت نگفته که نمی خواهد از سلبریتی ها استفاده کند. شاید کاهش حضور برخی از هنرمندان نتیجه اتفاقات پاییز 1401 بود، برخی دیگر کمتر حضور داشتند و نیامدند، اما با دور شدن از آن روزها بازگشت هنرمندان به ملیت آغاز شد. رسانه ها افزایش یافت.

حسن عابدینی (معاون صدا و سیما) در پایان این نشست گفت: تولیدات استان ها افزایش زیادی داشته و از سال گذشته امور استان ها زیرمجموعه شورای فیلمنامه سازمان صدا و سیما قرار گرفته است. آثاری که در استان ها می گذرد می توانند از رسانه ملی پخش شوند و سریال های نمایشی سال گذشته سریال سنجرخان را در استان کردستان داشتیم و دو سریال دیگر نیز در حال تولید است. ساخت کردستان بود. سوجان در گیلان، دامون در مازندران و غیره. سریال های دیگری با عنوان نیز در دست تولید هستند. علاوه بر این برای خود استان ها نیز دو سه سریال برای ایام رمضان و نوروز به ویژه برای همان استان ها تهیه و پخش کردیم و همین امر باعث شد کم کم تعداد بینندگان شبکه های استانی افزایش یابد. در طول تعطیلات بیش از 29000 دقیقه برنامه نمایشی و ترکیبی آماده کردیم.

ما در کمتر از یک ماه 140 هزار دقیقه مناظره انتخابات مجلس را پخش می کنیم که یک رکورد جهانی است، مناظره ها را در دور دوم انتخابات نیز پخش خواهیم کرد.» دوستان ما در انیمیشن، موزیک، موزیک ویدیو و سرود به موفقیت های بزرگی دست یافته اند.

انتهای پیام/

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا