اخبار روز

انگشت اتهامی دادستان به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده/صداواسیما باید عذرخواهی کند.

ماهرخ عباسپور: این روزها اخباری در ارتباط با این ماجرا شنیده شد مبنی بر اینکه مردم کرمان نسبت به ساخت «نون خ 5» اعتراض کردند و بخشی از این سریال را توهین به خود و رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزشیابی کشور دانستند. شورای شهر کرمان به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: افکار عمومی مردم شهر کرمان که قدمتی چند هزار ساله دارد و پایتخت مقاومت است، از پخش تلویزیون و رادیو آسیب می بیند. تحت عنوان سریال طنز.»
محمد امینی زاده ادامه داد: مردم بسیار ناامید هستند که تلویزیون نشان دهنده همه فرهنگ ها نیست، اما متأسفانه نقطه مقابل این معضل کمترین انتظاری را که مردم استان از صداوسیما و رهبران انقلابی او دارند، نشان می دهد پاسخ مناسب به این موضوع و عذرخواهی و جبران مطالب نادرستی که در رسانه ملی رخ داد و باعث خشم مردم کرمان شد.

کرمان شهر پر افتخاری است

نایب رئیس شورای شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: ما به عنوان خدمتگزار مردم از اقدامات هنری استقبال و ترویج می کنیم اما به چه قیمتی؟

محمدرضا کمساری گفت: پیامی جدی برای دکتر دارم. جبلی رئیس رسانه ملی، مدیران شبکه یک و تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی: از طرف مردم کرمان در همین پلتفرم اعلام می کنم بهتر است کرمان را در اولین قدم به شما معرفی کنم.

وی ادامه داد: آقای جبلی شاید شناخت دقیقی از کرمان ندارید، شاید به این دلیل است که پس از چندین سال مسئولیت در رسانه ملی به این استان نرفته اید، شهر پرافتخار هوشنگ مرادی کرمانی طاهره صفرزاده است ، ایرج بسطامی و… از همه مهمتر کرمان رهبر انقلاب سپهبد شهید سلیمانی است و درست نیست با این همه افتخار استانی با 10 اثر ثبت جهانی اینگونه معرفی شود. از مسئولین محترم برای جبران این حادثه در مرحله اول از مردم کرمان عذرخواهی می کنم و در مرحله دوم برای جبران این حادثه سریالی در همین سطح به ظرفیت های کرمان می پردازد. “

وظیفه رسانه ملی فرهنگ سازی برتر است

رئیس شورای شهر کرمان همچنین گفت: کار همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی فرهنگ سازی برتر در سطح جامعه است نه عادی سازی آسیب های اجتماعی.

علیرضا نادری ادامه داد: نظر اعضای شورا درباره سریال «نون خا» نظر نهایی همه اعضای شورا و کل جمعیت استان است.

در چند روز گذشته برخی از کارشناسان استان کرمان نیز در فضای مجازی نسبت به برخی سکانس های این سریال اعتراض کرده بودند.

مهدی فرجی در این یادداشت برای ادای احترام به مردم شریف و نجیب کرمان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر استان کرمان به ویژه شهید والامقام قاسم سلیمانی نوشت: تمام نیت ما در ساخت سریال نون خا قادر است. به نمایندگی از فرهنگ غنی و متعالی مردم و نشان دادن همدلی بین اقوام و اقوام ایران زمین و از این طریق بتوانیم لحظات بسیار خوب، نشاط آور و مفرح را برای مردم عزیزمان خلق کنیم و در عین حال فرهنگ را ارتقا دهیم. مایلیم مخاطبان را با مهارت های غنی اقوام عزیزمان آشنا کنیم و بین مردم ایران عشق، همدلی و صمیمیت ایجاد کنیم.

در چهار فصل اخیر تمام تلاش سریال نون خا در همین راستا بوده و خوشبختانه با استقبال مواجه شده است.

در سریال نون خا همه اقوام را در کنار هم در صلح و آرامش زندگی مسالمت آمیز نشان داده ایم. پس چی؟ یکی برخی سوء تفاهم ها از قسمت های فصل پنجم سریال نون خا به دلیل برداشت نادرست به وجود آمده است.

در یکی در سکانس های سریال نون خا فردی به ظاهر دامپزشکی نشان داده می شود که تخصص ندارد و فقط به حیوانات علاقه دارد و متاسفانه معتاد است.

البته آنچه باعث این مشکل شده فلش شو به سمت شخصیت های سریال به سمت کرمان است در حالی که زمان شخصی بازیگران این سریال با نقش یک دامپزشک حداقل 900 کیلومتر قبل از کرمان است و اگر دقت کنیم اولین ساعاتی که شخصیت های سریال از کردستان خارج می شوند و با این شخص روبرو می شوند. بنابراین محل داستان ربطی به کرمان ندارد، اما از طرفی این فرد و همسر و پسرش لهجه کرمانی ندارند.

کاراکترهای سریال ابتدا وقتی نیمه شب ماشینشان در حوالی کرمان خراب می شود به کرمان می رسند تا اینکه یک مرد کرمانی با تراکتورش از راه می رسد و به آنها کمک می کند و آنها را رایگان به هتل می برد.

در زمان ورود بازیگران به هتل، از دیدار با کارکنان هتل در کرمان تا بازدید از نمایشگاه صنایع دستی استان کرمان، تمامی تصاویر و دیالوگ ها حاکی از همدلی، تعامل محترمانه و شادی و کرمان به عنوان استانی فرهنگی با مردمی خونگرم است. و سرمایه ای از صنایع دستی. علاوه بر این همه اقوام به صورت شاد و صمیمی زیر پرچم جمهوری اسلامی به تصویر کشیده شده اند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

از طرفی رفتار و منش کیوان (کوروش ممنت) با شخصیت او مرتبط است و ربطی به رفتار افراد دیگر و شهرهای مختلف ندارد و از فصل اول این رفتارهای ناخوشایند در او دیده می شود. که اتفاقاً همیشه محکوم است. با این حال، در پایان این فصل از سریال، این شخصیت تغییر خواهد کرد.

مهدی فرجی در آخرین قسمت یادداشت خود با ابراز تأسف از سوء تفاهم های پیش آمده ضمن ادای احترام به مردم شریف کرمان تاکید کرد: سازندگان سریال «نون خا» هرگز و به هیچ وجه قصد جسارت ندارند. ارزش های فرهنگی و ملی هر استان از جمله مردم عزیز استان کرمان. ندارند، اما تلاش ما این بود که به اقوام مختلف ادای احترام کنیم و اساسا هدف اصلی این سریال ایجاد وحدت و اتحاد، ترویج همدلی بین اقوام و شرافت و تجلیل از آنهاست.

“سرزمین مادری” و یک اعتراض ده ساله

اما این حادثه اولین بار نیست که اتفاق می افتد. برگردیم به ده سال پیش، زمانی که چندین قسمت از یک سریال 66 قسمتی در فصل سوم پخش شد. آبان در سال 1992 به تلویزیون آمد. سریالی که در ابتدا بسیار قابل قبول بود و تصور می شد تاثیر تاریخی خوبی از خود به جای بگذارد اما با پخش چهار قسمت از این سریال اعتراضات به این سریال در خوزستان آغاز شد.

این اعتراضات با اظهارات نمایندگان اسلامی خوزستان در شورای اسلامی همراه بود. در این تظاهرات 70 نماینده از تمامی اقوام ایرانی (ترک، لور، کرد، بلوچ، عرب و…) از شورای اسلامی در بیانیه ای خواستار توقف توهین های مکرر به مردم بختیاری در صدا و سیما شدند. با وجود اینکه سازندگان سریال و همچنین عباس سلیمی نمین مشاور تاریخی از این سریال دفاع کردند و اعلام کردند که از نظر آنها خانواده بختیاری آزرده خاطر نشده اند، اما این تلاش ها به جایی نرسید. ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیما با سفر به خوزستان، ضمن دلجویی و عذرخواهی از مردم آن استان و ایل بختیاری، قطعاتی را که موجب اعتراض شده بود، حذف کرد.

پس از این اعتراضات، این سریال با استدلال هایی مانند تجدید نظر در پوشش بازیگران زن و همچنین نارضایتی صدا و سیما از نقش ضعیف جنبش های اسلامی در پیروزی انقلاب 57 تصویربرداری می شود. پس از پایان فیلمبرداری، تیزر این سریال از شبکه سه سیما پخش شد و قرار بود از مهر سال 1396 دوباره پخش شد، اما امروز پخش شد که خبر رسید. پخش آنلاین رایگان سریال سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالب زاده و تهیه کنندگی محمد مسعود از چهارشنبه ۱۴ اسفند. مهر 1402 با دو قسمت در هفته در وب سایت و اپلیکیشن تلبیون شروع شد و سپس از تلویزیون پخش شد.

انگشت اتهام به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده نشانه رفت.

اعتراض به «پایتخت 3»

درست قبل از اینکه فصل اول سریال پایتخت در فصل سوم پربیننده شود، 50 نفر از مازندرانی ها با انتقاد از پخش سریال پایتخت 3 با تجمع در مقابل استانداری مازندران خواستار توقف پخش این سریال شدند. سریال

این افراد در اعتراض به ادبیات، تمسخر و طنز به کار رفته در این سریال، تحریف سنت ها و آداب و رسوم مازندران و ناآگاهی تولیدکنندگان از فرهنگ استان، خواستار توقف پخش آن شدند.

سیدهادی حسینی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ خبرنگار را دنبال می کند. مهر وی در خصوص سریال «پایتخت 3» با بیان اینکه این سریال هدف و پیامی ندارد، گفت: هزینه های این سریال در واقع بدون هیچ سود آموزشی صرف منابع سیستم می شود ، و اگر موضوعی اصلی نباشد، نمی توان در مورد آن بحث کرد. وی با اشاره به اینکه در این سریال نکات مثبتی از جمله احترام به خانواده و بزرگترها وجود دارد، گفت: این نکات مثبت با موارد زائد مضر آمیخته شده است.

انگشت اتهام به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده نشانه رفت.

۲۴۵۲۴۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا