دانستنی ها

این غذا را برای کبدتان بخورید

آمار ارائه شده در سال های اخیر نشان می دهد که 30 تا 40 درصد مردم ایران به بیماری کبد چرب مبتلا هستند که اغلب به دلیل رژیم غذایی نامناسب، مصرف فست فودها و غذاهای پرچرب و خورش ها و مصرف شیرینی جات بروز می کند. و کبد چرب را درمان می کند و استراتژی های مختلف تغذیه ای مرتبط با ورزش ارائه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایمر هند، یکی یکی از مهم ترین راهکارهای تغذیه ای در این زمینه، افزودن ماهی به برنامه غذایی روزانه است. در این مقاله درباره علل بیماری کبد چرب و غذاهای جایگزین در درمان این بیماری صحبت کردیم و همچنین در مورد فواید مصرف ماهی برای پیشگیری از بیماری های کبدی صحبت کردیم.

حالا بیماری کبد چرب یکی از نظر فنی به عنوان جزئی از بیماری های کبدی استئاتوتیک شناخته می شود که بیماری کبد استئاتوتیک را با اختلال متابولیک (MASLD) مرتبط می کند (بیماری کبد استئاتوتیک شامل تجمع مداوم چربی اضافی در اندام اصلی تصفیه کننده خون بدن است).

همانطور که از نام آن پیداست، این بیماری معمولاً ناشی از عوامل مختلفی است که باعث تجمع چربی در کبد می شود. علت اصلی بیماری کبد چرب رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده، قندها، کربوهیدرات ها، چربی های اشباع شده و پروتئین حیوانی کم کیفیت است. عدم تحرک بدنی و ترکیب ژنتیکی از دیگر علل این بیماری است.

رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است زیرا میزان تجمع چربی در کبد را کاهش می دهد.

نبانیتا ساها، متخصص تغذیه گفت: راهکارهای کلیدی تغذیه شامل کاهش غذاهای فرآوری شده، چربی‌های اشباع و ترانس، قندهای مستقیم و کربوهیدرات‌های ساده و جایگزینی آنها با کربوهیدرات‌های پیچیده، چربی‌های غیراشباع سالم، پروبیوتیک‌ها و افزایش مصرف پروتئین حیوانی باکیفیت است.

مصرف ماهی برای پیشگیری از بیماری های کبدی

متخصص پیوند کبد و جراحی رباتیک دکتر. راجیو لوچان همچنین گفت: افزودن ماهی به رژیم غذایی می تواند نقش زیادی در کاهش تجمع چربی در کبد داشته باشد. ماهی های روغنی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند که می توانند التهاب کبد را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود بخشند. آنها همچنین پروتئین با کیفیت بالا یا پروتئین بدون چربی و اسیدهای آمینه لازم برای ایجاد پروتئین در بدن را فراهم می کنند. جدای از این، ماهی همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب کلی و تجمع چربی در کبد کمک می کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف ماهی نمی تواند بیماری کبد چرب از قبل موجود را معکوس کند.

اهمیت پخت ماهی

در نظر گرفتن نحوه طبخ ماهی نیز بسیار مهم است. سرخ کردن ماهی و افزودن چربی های اشباع شده به فرآیند پخت می تواند پروتئین ها را از بین ببرد و بسیاری از اثرات مفید مصرف ماهی را خنثی کند. بنابراین، توصیه و راهنمایی یک متخصص تغذیه، به ویژه برای بیمارانی که جزء رژیم غذایی پیشگیری از بیماری کبد چرب را مدیریت می کنند، بسیار مهم است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا