اخبار روز

با تعطیلی پنجشنبه، ما 25 درصد از توانایی خود را برای تعامل با جهان از دست می دهیم

یکی از اعضای کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در حال حاضر چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر کوتاه شود، 25 درصد از ظرفیت های جهانی را از دست خواهیم داد. که در محاسبات اقتصادی عدد کمی نیست.

اخیراً کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت روزهای تعطیل رسمی پنج شنبه و جمعه و روزهای کاری هفته را از شنبه تا چهارشنبه تعیین کند که انتقاد فعالان تجاری را برانگیخت. البته این موضوع هنوز حل نشده و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی باشیم.

در همین رابطه، آرمان خالقی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعطیلات دو روزه آخر هفته از چند جهت قابل بررسی است، توضیح داد: اولین سوال برنامه کلی است که آیا گرایش به پنج روز کاری وجود دارد، رفاه در چه سطحی است. از مردم باید باشد زیرا با یک روز تعطیل اضافه کاری، ترافیک شهری و به طور کلی مشاغل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما در مجموع امیدواریم اجرای این تصمیم منجر به افزایش سطح بهره وری شود.

وی افزود: به شرط قبول کل موضوع، موضوع تعطیلات پیش می آید. از آنجایی که جمعه در فرهنگ ایرانی تعطیل است، روز دوم باید یک روز قبل یا بعد باشد. با توجه به اینکه تعطیلات معمول در دنیا شنبه و یکشنبه است، اگر پنجشنبه تعطیل باشد تا سه روز ارتباط بین المللی برقرار نمی شود. بنابراین برای ایجاد همپوشانی و به حداقل رساندن تفاوت روزهای کاری خود با بازار سایر کشورها، بهتر است تعطیلات دوم را روز شنبه قرار دهیم.

خالقی همچنین با بیان اینکه باید در نظر گرفت کدام جمعیت جهان در روز شنبه تعطیل می شود، تصریح کرد: برای تصمیم گیری به این بزرگی باید منافع اقتصادی و همچنین مطالعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بررسی شود. در حال حاضر چهار روز کاری مشترک با دنیا داریم و اگر یک روز بیشتر کوتاه شود 25 درصد توانایی همکاری با دنیا را از دست می دهیم که در محاسبات اقتصادی رقم کمی نیست. ضمناً برخی از کشورها با هم اختلاف ساعتی دارند و باید در نظر گرفت که مثلاً ساعت کاری مشترک در ایران و چین سه تا چهار ساعت در روز است.

یکی از اعضای هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت روز شنبه با اشاره به تعطیلی بسیاری از کشورهای مسلمان گفت: به نظر می رسد بررسی دقیق کارشناسی انجام شود تا مشخص شود چه تعداد از فرصت ها از دست می رود ناشی از تعطیلی در کشور در روز پنجشنبه بوجود می آیند؟ از سوی دیگر، تعطیلی پنجشنبه با این استدلال که تعطیلی برای بخش خصوصی اجباری نیست و بخش دولتی به دلیل خدمت دولت به مردم تعطیل است، ممکن نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا