دانستنی ها

بیایید این 8 ماده غذایی را برای جلوگیری از پیری مصرف کنیم

پیری یک فرآیند طبیعی است و نباید از آن ترسید. عاداتی مانند ورزش کردن، نوشیدن آب زیاد و خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل راه هایی هستند که به ما کمک می کنند با افزایش سن، جوان تر به نظر برسیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تغذیه می تواند بر احساس درونی و ظاهر فرد تاثیر بگذارد. تحقیقات ثابت می کند که تغذیه نقش مهمی در سلامت قلب، سلامت مغز و خطر بیماری های مرتبط با افزایش سن دارد.

علاوه بر این، یک رژیم غذایی سالم قدرت ترمیم آسیب های پوستی را دارد و می تواند ظاهر شما را برای سال ها جوان و شاداب نگه دارد.

این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا با افزایش سن، از درون و بیرون سالم و جوان بمانید:

1) خانواده توت

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان موثرترین راه برای به تاخیر انداختن علائم پیری است. این به این دلیل است که در طول فرآیند اکسیداسیون، بدن مولکول‌هایی به نام «رادیکال‌های آزاد» تولید می‌کند که می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهند. آنتی اکسیدان ها به طور مستقیم با این رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و آسیب های احتمالی را به حداقل می رسانند.

در میان غذاها، میوه ها حاوی بالاترین سطح آنتی اکسیدان هستند و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و ویتامین C هستند که با استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن مبارزه می کنند. آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد نیز می تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد، بنابراین زغال اخته، توت فرنگی، شاه توت و غیره مصرف کنید. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به محافظت از پوست در برابر پیری زودرس و بهبود سلامت کلی آن کمک کند.

2) ماهی روغنی

این ماهی ها سرشار از چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 ممکن است به محافظت از سلامت قلب و مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک کند. علاوه بر این، غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی های چرب نیز می توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند.

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA و DHA است و این روغن‌های ضروری با محافظت از غشای سلولی و کاهش التهاب، افزایش خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست به سلامت پوست کمک می‌کنند و ظاهری جوان و شاداب به شما می‌دهند.

3) سبزیجات

سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کاهو و کلم پیچ حاوی ویتامین های A، C و K و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم هستند. این مواد مغذی می توانند سلامت پوست را بهبود بخشند، به تولید کلاژن کمک کنند و از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.

علاوه بر سلامت پوست، ویتامین K با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن نیز مرتبط است و ویتامین C به جلوگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

4) سیب زمینی

سیب زمینی حاوی ترکیبی به نام بتاکاروتن است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است و با بهبود سلامت پوست و کاهش چین و چروک مرتبط است. فراتر از آن، بتاکاروتن ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن مختلف کمک کند.

5) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیب خاصی به نام لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ماده از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و علائم پیری را کاهش می دهد و باعث شادابی و احساس جوانی می شود. علاوه بر این، رژیم غذایی غنی از لیکوپن می تواند بدن شما را از نظر بیولوژیکی جوان نگه دارد و به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و بهبود سلامت رگ های خونی کمک می کند.

6) شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئیدها است که از بسیاری جهات برای بدن مفید هستند. فلاونوئیدها جریان خون را افزایش می دهند و از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. فلاونوئیدها به تنظیم فشار خون، سلامت شریان ها و مشکلات عروقی مانند بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند. سلامت داخلی بدن نقش مهمی در حفظ ظاهری جوان و شاداب دارد.

7) ماست

سلامت روده و میکروبیوم متنوع آن به سلامت پوست کمک می کند. غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست از سلامت روده حمایت می کنند و جذب مواد مغذی را تسهیل می کنند. ماست همچنین با محتوای کلسیم و ویتامین D خود به تقویت استخوان ها کمک می کند و در عین حال پروتئین لازم برای حفظ سلامت عضلات و پوست را فراهم می کند.

8) چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنول هایی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارند. این ترکیبات به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، محافظت در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش و کاهش علائم پیری پوست کمک می کند. چای سبز نه تنها به شما کمک می کند جوان تر به نظر برسید، بلکه تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول اصلی چای سبز (EGCG) روند پیری را کند می کند و عمر را افزایش می دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا