اخبار ورزشی

تأثیر قوانین محدودیت بودجه در باشگاه‌های فوتبال ایران! /مطالعه نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور

به گزارش پی ام آپ، مهدی تاج درباره سقف بودجه باشگاه ها و نامه اخیر سازمان بازرسی درباره روند اجرایی این موضوع و اینکه آیا از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا این قوانین با قوانین بین المللی مغایرت دارد یا نه، گفت: ابتدا بحث محدودیت بودجه خود را پرداخت می کنم و سپس در مورد بازرسی نامه کل کشور توضیحات کاملی می دهم. این سقف به خاطر قرارداد بازیکن نیست بلکه به دلیل بودجه باشگاه است. گاهی این دو موضوع با هم مخلوط می شوند. سقف برای بازیکن نیست بلکه برای باشگاه است.

وی افزود: به هر حال از 16 باشگاه ما 13 یا 14 باشگاه از منابع دولتی استفاده می کنند و این پرداخت های جاری در ورزش کشور مانند سایر پرداخت های کشورمان نیست. نمی گویم همه یکسان هستند، اما این تفاوت ها در بدن ایراد ایجاد کرده است.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: مشکل سوم کمبود درآمد باشگاه های ما است، مشکل چهارم منفی بودن تراز مالی همه باشگاه های ماست. یکی از مشکلات مجوزهای حرفه ای این است که باید تراز مثبت باشد تا بتوانیم در آینده این موارد را تنظیم کنیم و باشگاه ها به سمت مجوزهای حرفه ای حرکت کنند. همه این سوالات ما را به چنین نتیجه ای رساند. همچنین اختلاف قیمت زیادی بین باشگاه ها وجود دارد.

تاج ادامه داد: یک باشگاه با 25 میلیون تومان و باشگاه دیگر با 411 میلیارد تومان، این موضوع بازی جوانمردانه مالی نیست. آیا می توانیم بگوییم که یک Xian و یک BMW با هم روبرو می شوند؟ طبیعتاً در این صورت بازی جوانمردانه مالی که یکی از اهداف این بخشنامه است محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به نامه سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه خداییان قبل از اینکه فدراسیون فوتبال به سراغش برود نامه بسیار مناسبی را ارسال کرد، با وجود اینکه نگاهی به این سو و آن سو انداخته بود و برایش عجیب بود. ظاهراً به جز من و نصیرزاده، آگاه ترین فرد، چنین گزارشی تهیه کردیم. سازمان بازرسی تفصیلی مذکور در این نامه به محمد مخبر گفته است که قراردادها 473 درصد افزایش یافته است. این افزایش در کجای دنیا مطابقت دارد؟ می گفتند کرونا همه قیمت های دنیا را پایین آورده است اما تنها لیگی که قیمت ها را افزایش داده لیگ ماست. با توجه به اینکه در این چند سال به دلیل کرونا درآمد کم بود کاهش هزینه جدی را هم شامل می شد اما چند درصد افزایش داشتیم در سال گذشته این افزایش به همان حدی که گفتم رسید.

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: گفتند این افزایش باعث افزایش قیمت می شود زیرا تیم ها دولتی هستند. از خدای متعال کمال تشکر را دارم که با این عنایت به بررسی جدی مسائل روز و تصمیم گیری موثر در این زمینه پرداختند. فدراسیون فوتبال نیز طبق رسالت خود و آنگونه که باید بازی جوانمردانه شما باید حقوق شناخته شده فوتبال را به طور جدی اجرا کنید و هزینه ها را به طور جدی کاهش دهید. حرف ما این است که اگر باشگاهی درآمد خیلی بالایی دارد بازیکن گران قیمتی می خرد اما اگر درآمدشان کم است باید بازیکنش را بفروشد.

تاج ادامه داد: این بخشنامه فقط یک موضوع نیست. موضوع دیگر این است که ما رفته ایم لیگ را جوان کنیم. باشگاه ها باید اسامی 19 بازیکن بالای 23 سال و بقیه زیر 23 سال را رد کنند که این به معنای کاهش قابل توجه هزینه ها خواهد بود. فقط یک موضوع در نظر گرفته نشده است. این دستورالعمل دارای 29 عنصر مختلف است.

گفت: به هر حال بعضی ها هیچ تغییری را دوست ندارند. برای کسانی که باشگاه خود را به جهات مختلف برده اند دشوار است، اما شما باید به ما کمک کنید تا تعداد آنها را کاهش دهیم. هر باشگاهی می تواند حداقل 250 میلیارد تومان هزینه کند در حالی که باشگاهی مثل ملوان که با 27 میلیارد تومان مدیریت می شد نمی تواند این پول را خرج کند. سقف بودجه 325 میلیارد است. بخش مهم دیگر گزینه ها هستند. موضوعی که خدایان آن را به درستی بیان و بیان کرده است و حتی در مواردی تعداد اختیارات از تعداد قراردادها بیشتر است. مثلا قرارداد بازیکن 2 یا 3 میلیارد است اما گزینه ها 7 میلیارد است.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه اگر باشگاهی دستورالعمل و محدودیت بودجه را رعایت نکند، کمیته انضباطی وارد می شود و طبق اعلام AFC، در صورت پذیرش و مطابق با شرایط، مسابقات آن تیم 3 بر صفر خواهد بود. قوانین بین المللی کمیته انضباطی بخشنامه ای صادر کرد که سازمان لالیگا نیز آن را اعلام کرد. وضوح این بخشنامه این است که هر قراردادی که خارج از موازین قانونی ثبت شود و علیه آن شکایت شود، نتیجه بازی را تغییر می دهد. اگر مثلاً باشگاهی بیاید و بگویید به فلان بازیکن 12 یا 15 میلیارد می دهند یا گزینه های قرارداد از خود قرارداد بیشتر است، یک باشگاه خودش را پیدا می کند و به آن بازیکن اعتراض می کند. کمیته انضباطی موظف به رسیدگی است و چنانچه به این نتیجه برسد که قرارداد خارج از مقررات و قوانین ثبت شده یا ثبت شده است، منجر به صدور رای می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا