اخبار روز

تهدید جنگی ایران از سوی آمریکا پس از سقوط پهپاد در خلیج فارس/ رهبری چگونه سایه جنگ را از ایران دور کرد؟

سایت حسن روحانی از دیدار رئیس جمهور سابق ایران با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خبر داد و گفت که در این جلسه پنج یادگاری برای رئیس جمهور و دولت پس از وی گذاشتیم.

رئیس جمهور سابق این 5 نکته را به شرح زیر برشمرد:
1. ذخیره ارزی:

در روزهای پایانی دولت دوازدهم میلیاردها دلار اسکناس در بانک مرکزی وجود داشت که می‌توانست آن را به بازار عرضه کند تا قیمت دلار را به 15 هزار تومان برساند، اما این کار را به دولت بعدی واگذار کردیم. در شرایط سخت از آن استفاده کنید. هیچ دولتی در تاریخ این همه کار را به دولت بعدی واگذار نکرده است.

روحانی: استراتژی اسرائیل متقاعد کردن ایران برای ورود به جنگ است/ رهبری در مقاطع حساس بارها از جنگ جلوگیری کردند

5 هدیه بزرگ معنوی به ابراهیم رئیسی/ ببینید حرف های برخی مسئولان چقدر بی اساس است؟!

این قرض گرفتن است. 75 میلیون تومان بدون ضامن فوری

2. برجام آماده احیا و عملیاتی شدن است:

همه بندهای احیای برجام آماده بود اسفند 99 یا 21 فروردین در سال 1400 برجام اجرایی و اجرایی می شود.

3. تامین کالاهای اساسی:

وی ادامه داد: طبق مجوز جلسه روسای سه قوه، مایحتاج روزانه را خریداری کردیم. مسئولان فعلی از یک سو می گویند ذخایر خارجی نبوده و از سوی دیگر می گویند دولت تمام ذخایر را صرف خرید کالاهای اساسی کرده است. بحث ما این بود که بهتر است آنها را اول سال بخریم چون نیمی از سال گران می شود، بنابراین کالاهای اساسی مورد نیاز ماه های اول دولت قبل را خریدیم.

4. خرید میلیون ها دوز واکسن کرونا:

ما آنقدر واکسن کرونا را خریدیم که در آن زمان گفتم دولت بعدی فقط باید آن را تزریق کند.»

5. پروژه های ملی و منطقه ای آماده افتتاح و پیشرفت بیش از 90 درصدی هستند:

مشکل ما این و آن دولت نبود، مشکل ما مردم بود. پروژه هایی مانند بیمارستان هزار تختخوابی و تونل سد کانی سیب برای افتتاح دریاچه ارومیه را پشت سر گذاشتیم که چند ماه طول کشید تا دولت بعدی تکمیل شود اما همان پروژه ها بعداً اجرایی می شود. یک سال و نیم یا دو سال بعد افتتاح شد و برخی از پروژه ها هنوز افتتاح نشده است. امیدواریم چنین پروژه هایی که در انتظار تکمیل و پیشرفت هستند هر چه سریعتر به نفع مردم و بهبود زندگی آنها به بهره برداری برسد.»

البته ابراهیم رئیسی داستان دیگری دارد و اگرچه هنوز پاسخی نداده است، اما در دو سال و دو ماهه دولت خود بارها گفته است که دولت قبل در پرداخت حقوق ماه گذشته کارمندان مشکل داشته است (البته توضیح داد که به کارکنان معجزه گر نشان نده که چند روز حقوق کارمندان دولت را تأمین کرد، چرا در دو سال و دو ماه آینده که کاملاً افسار کار را به دست گرفته بودند و جلوی اژدهای تورم را گرفته بودند، معجزه ای نشان نداد. آیا همچنان قدرت خرید مردم را نمی بلعد؟)

در مورد برجام، رئیس جمهور نه تنها به یاد نمی آورد که اگر با آن مخالفت نمی کرد، ممکن بود آن را یک میراث شوم توصیف کند، بلکه از عدم گره خوردن برجام به اقتصاد به عنوان یک دستاورد یاد کرد. البته از گستردگی حملات به برجام پس از انقضای تحریم تسلیحاتی طبق برجام در 18 مهر او کم شده و با اینکه درخت را محکوم می کنند، میوه آن را می چینند.

ذخیره کالاهای اساسی را نمی پذیرد و آن را به دولت خود نسبت می دهد، اما ترجیح می دهد از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کند.

رئیس جمهور مستقر بارها واردات واکسن کرونا را در مدت کوتاهی پس از تاسیس آن را به دولت خود نسبت داده و آن را از افتخارات دولت مردمی و رهبری جهادی برشمرده و باز هم کارشناسان این سوال را مطرح کرده اند که چگونه بدون سابقه این امر امکان پذیر است؟ علاوه بر این، تزریق واکسن وارداتی قطع شده است اردیبهشت ماه 1400 شروع شده بود. جدای از آن یادآوری می کنند که به عنوان منتقد دولت قبل بیشتر از واردات از تولید داخلی صحبت می کردند و تکیه بر آن را کافی می دانستند.

البته رئیس جمهور سابق حذف شبح جنگ را به خود منتسب نکرد، بلکه از نقش رهبری تمجید کرد و در عین حال درباره شرایط فعلی گفت:

شبح جنگ بیش از هر زمان دیگری بر منطقه سایه افکنده است. روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده برای ایران و کل منطقه حیاتی است و باید هوشیار بود تا سایه جنگ به‌طور کامل از سر کشور محو شود. پس از حداقل هشت سال دفاع مقدس، تدبیر و تصمیم رهبری، سایه تاریک جنگ را از کشور دور کرد.

– روزی که پهپاد آمریکایی در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت، آمریکایی ها ما را تهدید کردند، پیام های مختلفی رد و بدل شد و عمدا از جنگ جلوگیری شد. این دومین بار بعد از حمله به آرامکو بود که آمریکایی ها ما را متهم کردند. مورد سوم بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بود که باید پاسخ این جنایت بزرگ آمریکا را می دادیم. گفتند اگر به نیروهای ما حمله کنید ما به 52 نقطه ایران حمله می کنیم. اما ما عین الاسد را هدف قرار دادیم که یک طرح برنامه ریزی شده بود. به طور کلی، ما در دوران ترامپ توانستیم سه مرحله جنگ با آمریکا را پشت سر بگذاریم.

– سخنرانی رهبری چند روز پس از شروع جنگ اخیر در غزه نیز جنگ را از کشور دور نگه داشت. همانطور که بعد از جنگ اوکراین سخنرانی کردند که ایران را از خطر بیرون کشید.

جدای از این موارد، جایگاه انتخاباتی حسن روحانی نیز قابل توجه است:

«کشور متعلق به اقلیت خاصی نیست که معتقد باشد حضور و مشارکت ما ضروری نیست یا وظیفه ما منتفی است زیرا ممکن است ما را رد صلاحیت کنند.

– اینکه فعالان سیاسی در انتخابات شرکت کنند یا نه، تصمیم خودشان است، اما در این گام اول، برخی از اعضای حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات مجلس پیش ثبت نام کردند که نشان دهنده احساس وظیفه بودند. البته تا امروز هیچ نشانه ای از برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی ندیده ایم.»

حسن روحانی رئیس جمهور سابق را با کنایه هایش می شناسیم که اگرچه بعد از خروج ترامپ از برجام و تشدید مشکلات اقتصادی و تغییر اولویت ها یکی از آنهاست اما از خاطره ها بیرون نگذاشته و در پاسخ به این همه مشکل. دولت قبل در این دو سال گفت:

“نفرت و بدخواهی همچنان علیه یکدیگر گسترش می یابد. می توان دید که سخنان برخی مسئولان چقدر بی اساس است. اگر فردا ترافیک تهران سنگین شود یا بنزین آلوده هوا را ناسالم کند، می گویند تقصیر دولت قبل است.

باید منتظر بود و واکنش رئیس جمهور نسبت به اظهارات سلف خود را شنید، هرچند قابل پیش بینی است که با توجه به مشکلات و مصائب منطقه، یا به آنها نپردازد و یا با تمرکز قبلی به آنها نپردازد و یا اینکه تکرار موارد قبلی باشد اظهارات: (700 مرگ در روزهای اوج کرونا و خالی بودن صندوق حقوق کارکنان و گره خوردن برجام به اقتصاد و شیه جانگ اشتباه است.)

مبنای قضاوت شهروندان البته قدرت خرید و قیمت دلار است و آنها هر دولتی را چه اصلاح طلبی مثل دولت خاتمی، چه اصولگرای مثل احمدی نژاد و رئیسی و چه معتدلی مثل دولت حسن روحانی را با یک قاعده قضاوت می کنند. استاندارد معین: دلار چه ارزشی دارد او قیمت گرفت و به چه قیمتی تحویل داد. یعنی ویژگی داوری هر دولتی نرخ دلار است که با افزایش آن افزایش می یابد، هرچند دستمزدها تغییر کرده است، اما دستمزد و حقوق به نسبت افزایش پیدا نکرده است.

بنابراین با گذشت دوره ریاست جمهوری و افزایش قیمت دلار، رأی افکار عمومی منفی تر می شود و خود رئیس جمهور نیز این را می داند، زیرا در یک گزارش تلویزیونی گفته بود قبل از اعتراضات، قیمت دلار افزایش یافته است. دو تومان و بعد از آن ناگهان تصاعدی شد. در هفته‌های اخیر ترس از افزایش دوباره پس از جنگ غزه وجود داشته است، که دولت را مجبور به پمپاژ دلار به بازار کرد و دائما تأکید کرد که ایران در این جنگ دخالت نخواهد کرد.

۲۷۲۱۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا