اخبار روز سینما

خرابه هایی که چهره شهر انزلی را زشت کرده است تبدیل بناهای تاریخی انزلی از فرصت به تهدید

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی گفت: تعدادی از بناهای قدیمی بندرانزلی که علیرغم ارزش تاریخی رها شده اند، نه تنها چهره شهر را به دلیل احتمال ریزش زشت کرده اند، بلکه می توانند منجر به ظاهر زشت و منجر به خسارات مالی و جانی در صورت وجود آوار می شود.

به گزارش دیارمیرزا اسماعیل صحیحی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص وجود بناهای قدیمی متروکه در شهر بندرانزلی، اظهار کرد: در شهر بندرانزلی تعدادی بناهای فرسوده مربوط به دوره پهلوی وجود دارد که با وجود ساختمان منحصر به فرد؛ حتی ارزش تاریخی، صاحبان آنها آمادگی تعیین انتساب بنا و این موضوع را ندارند یکی یکی از معضلات میراث فرهنگی شهرستان بندرانزلی است.

وی افزود: علیرغم مکاتبات و پیگیری های زیادی که در این زمینه انجام داده ایم، نتوانسته ایم به نتیجه مطلوب برسیم و متاسفانه مالکان به دلایل مختلف از جمله عدم کسب سود مطلوب، تمایلی به نوسازی ندارند. بازسازی و حتی نظم و ترتیب و تحویل بنا و این بی تفاوتی ها و ظواهر بناهای بد و ناخوشایند فرسوده در خطر ریزش زیر پای اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی بیان کرد: یکی یکی از این موارد ساخت هتل ایران است که علیرغم همه پیگیری ها هنوز دو مالک به توافق نرسیده اند و حتی تمایل خود را برای واگذاری ساختمان اعلام نکرده اند.

وی افزود: ساختمان سفیدکار روبروی ساختمان مدیریت باشگاه قایقرانی و خانه تاریخی کاظمی در حوالی مدرسه شرف نیز از همین نوع بنا هستند. خانه کاظمی خانه ای کوچک اما با معماری منحصربفرد است و قدمت آن به دوره پهلوی می رسد و با وجود نامه هایی که برای این بنا نوشته بودیم در حال تخریب است اما پس از دو سال و نیم تنها توانستیم مهر این خانه فروریخته را بگیریم. در هر زمان، باعث ایجاد خطرات جانی و مالی شود. صحیحی تاکید کرد: در داخل خیابان 30 متری خانه هایی نیز وجود دارد که تنها مانده اند. از جمله خانه تاریخی دهبان که متروکه و بی هویت باقی مانده است.

صحیحی تاکید کرد: در داخل خیابان 30 متری خانه هایی نیز وجود دارد که تنها مانده اند. از جمله خانه تاریخی دهبان که متروکه و بی هویت باقی مانده است.

خرابه هایی که چهره شهر انزلی را زشت کرده است تبدیل بناهای تاریخی انزلی از فرصت به تهدید

وی در ادامه با بیان اینکه ساختمان کندچیان، هتل گلسنگ و کلیسای مریم مجدس واقع در میدان بندر انزلی از جمله بناهای ثبت ملی شده است، افزود: به دنبال بازسازی نمای ساختمان هایی هستیم که در محدوده بافت تاریخی میدان بندر انزلی قرار دارند.

خرابه هایی که چهره شهر انزلی را زشت کرده است تبدیل بناهای تاریخی انزلی از فرصت به تهدید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندرانزلی گفت: از جمله این بناها می توان به ساختمان های بانک رفاه و بانک سپه اشاره کرد که در حال تغییر نما هستند و بانک تجارت نیز دستخوش تغییر نما شده است. نمای ساختمان هتل همت نیز در آینده تغییر خواهد کرد.

خرابه هایی که چهره شهر انزلی را زشت کرده است تبدیل بناهای تاریخی انزلی از فرصت به تهدید

صحیحی تاکید کرد: برخی از ساختمان ها ثبت ملی شده و برخی ساختمان های قدیمی نیز در اختیار برخی ادارات دولتی شهرستان قرار دارد اما متاسفانه این ادارات پولی برای نگهداری از این ساختمان ها ندارند و به مرور زمان این ساختمان ها تخریب می شود.

وی بناهای تاریخی را هویت مردم شهر دانست و یادآور شد: از این بناها حتی می توان برای درآمدزایی مردم شهر استفاده کرد. از جمله اینکه می‌توانیم آن‌ها را تبدیل به هتل‌های بوتیک یا نمایشگاه‌های فصلی کنیم که در شهرهایی مانند کاشان و یزد برگزار می‌شود و تحقق این امر مستلزم فرهنگ‌سازی است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا