اخبار خودرو

سناریوهای بنزینی؛ بنزین امسال گران می‌شود؟

سناریوهای بنزینی؛ بنزین امسال گران می‌شود؟

دولت طی چند مرحله قیمت بنزین را افزایش داد. اما همچنان برخی از مسئولان معتقدند قیمت بنزین در ایران ارزانتر از آب است.

طبق ریمینو، مصرف سوخت در سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش مصرف فراتر از پیش بینی دولت بود و به همین دلیل دولت با چالش های زیادی از جمله واردات و افزایش قیمت بنزین مواجه شد. به طوری که واردات بنزین در سال گذشته به دو میلیارد دلار رسید. آن هم در شرایطی که دولت برای صادرات بنزین برنامه ریزی کرده بود.

دولت طی چند مرحله قیمت بنزین را افزایش داد. با این حال برخی از مسئولان همچنان معتقدند قیمت بنزین در ایران ارزانتر از آب است و معتقدند افزایش قیمت بنزین باید در سال جدید اجرایی شود. در این میان کارشناسان حوزه انرژی می گویند قیمت یک لیتر بنزین در آمریکا 30 برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است. اما نباید فراموش کرد که درآمد مردم ایران در مقایسه با مردم آمریکا بسیار متفاوت است و چنین مقایسه ای صحیح نیست. اما چرا این بحران در کشور روز به روز بدتر می شود؟

فعالان حوزه انرژی یکی یکی از عوامل این بحران خودروهای داخلی هستند. آنها می گویند مشکل عدم تعادل بنزین به دلیل پرمصرف بودن خودروهای تولید داخل و تعرفه بالای واردات خودروهای کم مصرف است و تا زمانی که مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی حل نشود، مشکل عدم تعادل بنزین نیز حل نخواهد شد. با افزایش قیمت آن حل شود.

اما چه شد که دوباره قیمت بنزین افزایش یافت؟

چندی پیش، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتیوی با تاکید بر قانون اجرای بودجه سال 1403 تصریح کرد: وزارت نفت موظف است حداقل 90 درصد بنزین را از طریق کارت شخصی مردم توزیع کند. البته لازم به ذکر است که پس از آن خبر افزایش قیمت بنزین تکذیب و اعلام شد که حذف کارت آزاد ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.

سرنوشت بنزین در سال جدید

حال این سوال مطرح می شود که ممکن است پرونده افزایش قیمت بنزین بسته شود؟

پاسخ بسیار ساده است. ابتدا به سراغ عامل اول یعنی میزان واردات بنزین می رویم. همانطور که گفته شد، دولت در سال گذشته دو میلیارد دلار بنزین وارد کشور کرده است. اما پیش بینی ها نشان می دهد که این رقم در سال جدید افزایش خواهد یافت. بر اساس قسمت دوم لایحه بودجه سال 1403، شاهد پیش بینی فروش یک میلیارد دلاری نفت در روز و تعیین چهار میلیارد دلار برای واردات بنزین هستیم. یعنی واردات بنزین در سال جدید دو برابر سال گذشته خواهد بود و همین عامل به تنهایی می تواند قیمت بنزین را بالا ببرد.

اما عوامل دیگری نیز در بحث بنزین دخیل هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه دولت در سال های اخیر به ویژه پس از تجربه تلخ سال 1397 در رابطه با قیمت بنزین محتاطانه عمل کرده است، اما با توجه به کسری بودجه 60 درصدی در سال 1403، افزایش قیمت بنزین بهترین راه درآمدزایی برای مردم است. دولت. و مردم سال جدید را با قیمت بنزین آغاز می کنند.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا