سرگرمی

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

ریمینو، بدن ما به طرز شگفت انگیزی باهوش است، به طوری که وقتی در راه نیست، بارها سعی می کند با دادن سرنخ های ظریف، وضعیت خود را به ما اطلاع دهد. از ناراحتی های جزئی گرفته تا علائم واضح تر، این سیگنال ها سرنخ های ارزشمندی در مورد سلامت کلی ما هستند. در ادامه در مورد راه هایی صحبت خواهیم کرد که ممکن است بدن ما سعی کند به ما بگوید که مشکل دارد.

1- خارش

– از هر 10 زن، بیش از یکی، در دوران بارداری دچار خارش می شوند. این موضوع معمولاً بی ضرر است و در نتیجه کشیدگی پوست و تغییرات هورمونی در این دوران رخ می دهد. اما اگر خارش شما در شب تشدید می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از چیزی جدی‌تر باشد. اگر خارش شما خیلی شدید است، با پزشک خود در مورد اینکه آیا نیاز به آزمایش دارید یا خیر صحبت کنید.

چه چیزهای دیگری می تواند باعث خارش مداوم شود؟

– مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، گال، سوختگی، زخم، نیش حشرات و کهیر.

بیماری های داخلی مانند اختلالات کبدی یا کلیوی، کم خونی، دیابت، مشکلات تیروئید و برخی از انواع سرطان.

– مشکلات عصبی مانند ام اس، فشردگی عصب و زونا.

– مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب، اختلال وسواس فکری-اجباری و افسردگی.

– حساسیت یا تحریک ناشی از مواردی مانند مواد شیمیایی، صابون، برخی داروها یا پشم.

2- سفیدی زبان

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

سفیدی زبان زمانی رخ می دهد که یک لایه سفید در قسمتی یا تمام سطح زبان ایجاد شود. این موضوع ممکن است با علائم دیگری مانند بوی بد دهان، تحریک زبان و رشد مو در سطح زبان همراه باشد.

دلایل احتمالی آن عبارتند از:

– رعایت نکردن بهداشت دهان مانند مسواک نزدن، استفاده نکردن از نخ دندان و یا تمیز نکردن مکرر زبان.

داشتن عادت های بد

– استفاده از دندان مصنوعی یا آسیب رساندن به زبان با اجسام نوک تیز.

– مصرف آنتی بیوتیک هایی که می توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند.

– داشتن رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات و پر از غذاهای نرم.

تنفس از طریق دهان.

– خشکی دهان به دلیل داشتن برخی مشکلات پزشکی یا مصرف برخی داروها مانند شل کننده های عضلانی یا داروهای سرطان.

برفک دهان یک مشکل پزشکی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکنس روی دیواره های دهان تجمع می یابد. اگرچه این قارچ معمولاً در دهان وجود دارد، اما گاهی اوقات تکثیر شده و عوارضی را به همراه دارد.

3- پرش عضلانی

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

گاهی اوقات عضلات شما خود به خود حرکت می کنند، بدون اینکه شما بخواهید. آنها ممکن است بپرند یا منقبض شوند و به سختی شل شوند. پرش و اسپاسم عضلانی بیشتر در ران، ساق، دست، بازو، شکم، قفسه سینه و قوس پا دیده می شود. پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می‌افتد، اما می‌گویند برخی از موارد می‌تواند باعث آن شود:

– ماهیچه های شما برای عملکرد صحیح به مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم نیاز دارند.

– ننوشیدن آب کافی می تواند احتمال پریدن و اسپاسم عضلانی را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد کافئین همچنین می تواند باعث اسپاسم عضلانی در قسمت های مختلف بدن شود.

– اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، پزشکان ممکن است دیورتیک تجویز کنند. این می تواند سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد و منجر به اسپاسم عضلانی شود.

آسیب به سلول های عصبی نحوه ارتباط این سلول ها با یکدیگر و با مغز را تغییر می دهد. انقباض و اسپاسم عضلانی می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که این مشکل رایج بر اعصاب کنترل کننده عضلات تأثیر می گذارد.

4- گندله سازی مدفوع

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

برخی از مواردی که احتمال یبوست را افزایش می دهند عبارتند از:

– اضطراب و نگرانی: برخی از کودکان خردسال ممکن است وقتی مضطرب هستند یا زمانی که تغییر بزرگی در خانه یا در روال زندگی آنها مربوط به دستشویی رفتن رخ می دهد، دستشویی نروند. اگر والدین در مورد برداشتن پوشک از کودک خردسال خود سختگیر باشند، ممکن است کودک توالت را نگه دارد.

– مصرف برخی داروها: برخی داروها ممکن است یبوست را تشدید کنند، مانند آنتی اسیدها، برخی مسکن ها و داروهای دیگر بیماری ها مانند پارکینسون.

مشکلات گوارشی: اگر فردی با مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا سایر مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم کند، ممکن است از یبوست رنج ببرد. گاهی اوقات برخی از غذاها نیز می توانند باعث یبوست شوند.

– دردهای بدن: اگر فردی در ناحیه پشت یا عضلات شکم درد داشته باشد، مثلاً بعد از زایمان، ممکن است دفع مدفوع برای او مشکل باشد. این امر سرعت عبور غذا از روده ها را کند می کند و مدفوع را شبیه سنگریزه می کند.

– بیماری های مزمن: برخی از مشکلات پزشکی مانند دیابت یا اختلالات تیروئید می تواند بر نحوه عملکرد اعصاب و ماهیچه ها تأثیر منفی بگذارد و اجابت مزاج را دشوار کند.

– سبک زنگی: داشتن سبک زندگی کم تحرک احتمال یبوست را افزایش می دهد. برخی موارد دیگر مانند بارداری، رفتن به مسافرت یا تغییر رژیم غذایی نیز می تواند منجر به یبوست شود.

– عادات غذایی: کمبود مواد غذایی فیبردار در رژیم غذایی و ننوشیدن آب کافی می تواند باعث ایجاد مدفوع توده ای شده و اجابت مزاج را دشوار کند.

5- سفیدی مردمک

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

لکوکوریا یا سفیدی مردمک زمانی اتفاق می افتد که مردمک چشم سفید می شود. این مشکل در کودکان شایع تر است، اما ممکن است برای بزرگسالان نیز رخ دهد. لوکوکوریا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، بنابراین در صورت بروز این مشکل فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. برخی از مواردی که می توانند باعث لکوکوری شوند عبارتند از:

– آب مروارید: لکه های کدر داخل عدسی هستند که با افزایش سن ظاهر می شوند و این مشکل رایج را می توان با جراحی برطرف کرد.

جداشدگی شبکیه: این اتفاق زمانی رخ می دهد که لایه نازکی پشت چشم به نام شبکیه جدا شود. این یک اورژانس است که نیاز به درمان فوری دارد.

– اندوفتالمیت: (اندوفتالمیت) عفونتی است که در داخل چشم ایجاد می شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و در صورت عدم درمان فوری می تواند منجر به نابینایی شود.

– بیماری کت: (بیماری کت ها) زمانی رخ می دهد که رگ های خونی داخل چشم وضعیت غیر طبیعی پیدا کنند که باعث نشت مایع و تجمع آن می شود. این مشکل می تواند منجر به جدا شدن شبکیه شود.

رتینوبلاستوما: این نوع نادر سرطان چشم است که بیشتر در کودکان رخ می دهد. لکوکوریا یکی یکی از علائم اصلی آن است و علائم دیگر ضعیف شدن بینایی و سایر مشکلات چشمی است.

– تفاوت شماره چشم: گاهی ممکن است یک چشم با چشم دیگر متفاوت به نظر برسد زیرا شماره آن با چشم دیگر متفاوت است. این مشکل معمولا جدی نیست و به راحتی قابل رفع است.

6- رنگ پریدگی ناخن

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

ناخن هایتان کم رنگ است یا سفید؟

این ممکن است نشان دهنده کمبود سلول های خونی باشد. ناخن‌های سفید می‌توانند نشانه مشکلات پزشکی مانند بیماری کبد، دیابت، پرکاری تیروئید، نارسایی قلبی، مسمومیت با فلزات سنگین، شیمی‌درمانی، تروما، یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی باشند.

اگر اکثر ناخن های شما سفید هستند و فقط یک لایه نازک صورتی در نوک آن وجود دارد، ممکن است مشکلی به نام «ناخن های تری» داشته باشید. این مشکل ممکن است به دلیل افزایش سن رخ دهد، اما همچنین می تواند نشانه یک مشکل پزشکی زمینه ای مانند دیابت، یا بیماری کلیوی، کبدی یا قلبی باشد.

7- سفیدی انگشتان دست

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

بیماری رینود باعث می شود برخی از قسمت های بدن مانند انگشتان دست و پا در هوای سرد یا هنگام اضطراب بی حس و سرد شوند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچکی که خون را به پوست می رسانند باریک می شوند که باعث کاهش خون رسانی به این نواحی می شود.

سندرم رینود در میان زنان شایع‌تر است و اغلب کسانی را که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند مبتلا می‌کند.

8- دیدن لکه ها و جرقه های شناور جلوی چشم

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

ممکن است لکه های شناور یا جرقه هایی را در جلوی چشمان خود دیده باشید. این چیزهای شناور می توانند به شکل نقاط تاریک کوچک، خطوط موخوره، حلقه ها یا تار عنکبوت باشند. جرقه ها مانند انفجار ناگهانی نور هستند.

مشاهده لکه ها و جرقه های شناور مخصوصاً در بین افراد مسن معمول است. این معمولاً توسط یک مشکل بی ضرر به نام جدا شدن زجاجیه خلفی ایجاد می شود، زمانی که زجاجیه (مایع شفاف و چسبناکی که مرکز چشم را پر می کند) دچار تغییراتی می شود. مشاهده لکه ها و جرقه های شناور گاهی به دلیل جداشدگی شبکیه رخ می دهد که مشکلی جدی است و برای جلوگیری از نابینایی دائمی نیاز به توجه فوری دارد. دیدن لکه ها و جرقه های شناور می تواند بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق بیفتد.

9- تورم صورت

9 نشانه بدنی که باید فوراً باید به پزشک مراجعه کنید+ تصاویر

صورت ممکن است گاهی به دلیل مشکلات پزشکی مانند آسیب، عفونت یا آلرژی متورم شود. برخی از این دلایل می تواند جدی باشد.

ممکن است گاهی اوقات با صورت پف کرده از خواب بیدار شوید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که هنگام خواب به صورت خود فشار وارد کنید. اما اگر صورت شما به دلیل آسیب دیدگی متورم شده است یا تورم صورت مکرر است، ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد.

تورم صورت فقط مربوط به خود صورت نیست و می تواند گردن یا گلو را نیز درگیر کند. اگر صورت شما بدون هیچ آسیبی متورم شده است، ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی جدی باشد. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا