اخبار روز

علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی

رنگ لثه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لاستیک سیاه و سایر تغییرات در رنگ لثه می تواند ناشی از بیماری، داروها، سیگار کشیدن یا سایر عوامل سبک زندگی باشد. لثه ها بافت سختی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. آنها می توانند قرمز یا صورتی باشند.قهوه یا سیاه باشد.

به گزارش نمناک، سلامت دهان و دندان برای سلامت کلی بسیار مهم است. تغییر در رنگ لثه ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامت در بدن باشد. بنابراین، فرد باید برای یافتن علت آن با پزشک مشورت کند، زیرا تیره شدن لثه ها سلامتی را تهدید می کند. متاسفانه لثه های سیاه بسیار شایع هستند و نیاز به درمان دارند. بنابراین در این بخش به بررسی علل و درمان سیاهی لثه می پردازیم.

علت سیاهی و تیرگی لثه چیست؟

کبودی:

لثه ها می توانند مانند هر قسمت دیگری از بدن شما آسیب ببینند. زمین خوردن، خوردن غذای تند و حتی مسواک نخ دندان مسواک زدن نامناسب می تواند لثه های شما را خراش دهد. کبودی روی لثه معمولا قرمز یا بنفش و گاهی قهوه ای تیره یا سیاه است. کبودی ممکن است با خونریزی و درد خفیف همراه باشد.

کبودی ها معمولا خود به خود بدون درمان دارویی بهبود می یابند. لثه کبودی ممکن است به دلیل بیماری به نام ترومبوسیتوپنی رخ دهد لخته شدن خون که کار می کند. خونریزی بینی و لثه ها نیز می توانند باعث خونریزی لثه شوند. برای یافتن علت و انجام درمان صحیح، باید با پزشک مشورت کنید.

کیست خون:

با رشد دندان، کیست پر از مایع تشکیل می شود. گاهی اوقات ترکیب خون و مایع باعث می شود خون بنفش یا سیاه به نظر برسد. ضربه یا افتادن باعث ترکیدن کیست و خروج خون آبکی آن می شود.

ترکیدن کیست ها و غدد هم در دندان های شیری و هم در دندان های دائمی در کودکان رخ می دهد. آنها معمولاً پس از رشد دندان ها ثابت می شوند. اگر دندان به خودی خود رشد نکند، دندانپزشک ممکن است با جراحی کیست را باز کرده و دندان را خارج کند.

پر کردن دندان با مواد فلزی:

هنگام پر کردن دندان، رسوبات فلزی می توانند لثه را تغییر رنگ دهند. آمالگام یک ماده فلزی است که برای پر کردن دندان استفاده می شود. گاهی اوقات این ذرات وارد ناحیه اطراف دندان پر شده می شوند و باعث ایجاد لکه در بافت نرم لثه می شوند. پزشکان معمولا لکه های آمالگام را با معاینه لثه تشخیص می دهند.

این مواد غیر قابل جابجایی بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. برای جلوگیری از سیاه شدن لثه، دفعه بعد از دندانپزشک بخواهید که از یک مانع لاستیکی استفاده کند. این کار باعث جدا شدن دندان ها از لثه در طول درمان می شود.

خال آبی:

خال مادرزادی آبی معمولاً بی ضرر است و گرد یا صاف است. خال های گوشتی می توانند سیاه یا آبی به نظر برسند و مانند کک و مک روی لثه به نظر برسند. علت خال های مادرزادی آبی مشخص نیست، اما در دوران کودکی و نوجوانی شایع است و در زنان بیشتر دیده می شود.

مانند پرکردن دندان، پزشک معمولاً فقط با دیدن خال آبی و گوشتی آن را تشخیص می دهد. معمولاً نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر شکل، رنگ یا اندازه شروع به تغییر کند، پزشک نمونه ای را می گیرد و آن را از نظر سرطان آزمایش می کند.

نقطه سیاه:

لکه های سیاه مانند لکه و کک و مک بی ضرر هستند و هیچ خطری ندارند. آنها می توانند در قسمت های مختلف بدن شما از جمله لثه ظاهر شوند. لکه های سیاه معمولاً بین 1 تا 8 میلی متر قطر دارند و علائم دیگری ایجاد نمی کنند.

پزشکان مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث آن می شود، زیرا برخی از افراد با آن متولد می شوند و برخی دیگر بعداً در زندگی به آن مبتلا می شوند. آنها همچنین می توانند نشانه بیماری دیگری باشند، مانند: ادیسون یا سندرم انسداد روده

لکه های سیاه نیازی به درمان ندارند. با این حال، در صورت تغییر در شکل، رنگ یا اندازه، پزشک ممکن است درخواست نمونه کند تشخیص سرطان استفاده کنید.

آکانتوما دهان:

تومور سیاه، آکانتوما دهان، یک بیماری نادر است که باعث ایجاد لکه های تیره در قسمت های مختلف دهان از جمله لثه می شود. این خال ها بی ضرر هستند و معمولا در افراد جوان ایجاد می شوند.

علت نامشخص است. اما احتمالاً مربوط به زخم های ناشی از جویدن یا اصطکاک در دهان است. این خال ها نیازی به درمان ندارند.

سرطان رنگ:

سرطان دهان نیز می تواند باعث سیاه شدن لثه ها شود. سایر علائم مرتبط با سرطان دهان شامل زخم های باز، خونریزی غیرطبیعی و تورم در دهان است. همچنین امکان پذیر است گلو درد شما یک صدای مزمن یا تغییر یافته دارید.

برای تشخیص سرطان دهان، پزشک از بافت لثه نمونه برداری می کند. همچنین می توانید از تکنیک های مختلف تصویربرداری استفاده کنید، مانند: سی تی اسکن یا از PET اسکن برای تعیین اینکه آیا سرطان پیشرفت کرده است استفاده کنید.

اگر این لکه یا خال مادرزادی سرطانی در این صورت پزشک می تواند آن را از طریق جراحی و در صورت گسترش از طریق پرتودرمانی و غیره خارج کند شیمی درمانی آنها سلول های سرطانی را از بین می برند و با آنها مبارزه می کنند.

مصرف تنباکو، یکی یکی از عوامل خطر اصلی سرطان دهان است. بنابراین از مصرف آن خودداری کنید.

ملانین:

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ماده ای است که رنگ پوست، مو و چشم را تغییر می دهد. با افزایش میزان ملانین در بدن فرد، مو، پوست یا چشم ها تیره تر می شوند. این احتمال وجود دارد که لثه های فرد به دلیل وجود ملانین زیاد در بدن سیاه یا قهوه ای باشد. اگر لثه های فردی همیشه بسیار تیره است، جای نگرانی نیست.

اگر رنگ لثه در مدت زمان کوتاهی تغییر کند یا لکه های سیاه روی لثه ظاهر شود، احتمالاً به دلیل رنگدانه نیست، بلکه ممکن است نشانه بیماری باشد که باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

دود:

دود یکی این یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ لثه است. سلول های تخصصی بدن به نام ملانوسیت ملانین تولید می کنند. نیکوتین در تنباکو، حتی می تواند با افزایش بیش از حد سطح ملانین، رنگ داخل گونه ها و لب پایین را تغییر دهد.

تحقیقات ارتباط بین ترک سیگار و کاهش رنگ لثه وجود دارد.

دارو :

مینوسیکلین برای درمان آکنه و برخی از بیماری ها مانند کلامیدیا تجویز می شود. عارضه جانبی غیرمعمول این دارو گاهی اوقات باعث تغییر رنگ لثه در دهان می شود. در صورت بروز مشکلات ناشی از مصرف داروها باید با پزشک مشورت کرد تا در صورت امکان داروهای جایگزین را تجویز کند.

ژنژیویت اولسراتیو نکروزان:

ژنژیویت اولسراتیو نکروزان در اثر التهاب لثه ایجاد می شود و باعث تب، درد لثه و بوی بد دهان می شود. با تشکیل لایه ای از بافت مرده روی لثه، عفونت می تواند باعث سیاهی یا خاکستری شدن لثه ها شود.

حفره های دهان معمولاً به دلیل رشد سریع باکتری ها به دلیل التهاب و بیماری لثه ایجاد می شوند. این باکتری ها به دلیل بهداشت نامناسب دهان هستند استرسکمبود خواب یا رژیم غذایی.

اولین علائم عفونت حفره دهان شامل خونریزی لثه، بوی بد دهان، ترشح بیش از حد بزاق و احساس ناخوشی است. ممکن است زخمی در خط لثه ایجاد شود. دکتر با ضد عفونی کننده دهان و تجویز آنتی بیوتیک ها و دهانشویه و توصیه به بهداشت دندان و لثه به جلوگیری از عود عفونت کمک می کند.

روش های خانگی و گیاهی برای از بین بردن لثه سیاه:

اسانس اکالیپتوس:

اکالیپتوس به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی که دارد به عنوان یک درمان معجزه آسا برای هزاران بیماری در نظر گرفته می شود. یک قطره کوچک از این روغن برای از بین بردن چرک و سیاهی دندان ها، از بین بردن باکتری های مضر دهان و رفع التهاب لثه لازم است. پس از برطرف شدن این مشکلات، دهان در شرایط خوبی برای التیام لکه های سیاه روی لثه قرار می گیرد. البته همچنین خواص ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس تاثیر زیادی در تسریع این روند دارد.

برگ مریم گلی:

یکی یکی دیگر از روش های درمانی گیاهی، برگ مریم گلی است که می توان آن را مستقیماً روی دندان ها و لثه ها به عنوان یک داروی نیروبخش مالید یا به شکل چای استفاده کرد.

چای سبز:

چای سبز به دلیل خواص درمانی فراوانش با نوشیدن چای سبز به طور گسترده ای شناخته شده است. راز خواص درمانی قدرتمند چای سبز در غلظت بالای این آنتی اکسیدان ها در آن نهفته است. این مواد طبیعی قادر به مبارزه با انواع بی‌شماری از باکتری‌های مضر، از جمله باکتری‌هایی هستند که باعث سیاه شدن لثه می‌شوند.

میخک ها:

میخک با خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی خود برای سلامت دهان و لثه بسیار موثر است. با تحریک ترمیم بافت آسیب دیده لثه می توان لکه های تیره لثه را به سرعت از بین برد ماساژ داده می شود.

روغن کنجد:

روغن کنجد به دلیل خاصیت سم زدایی از تجمع پلاک و فلس جلوگیری می کند و میکروب ها را از بین می برد. با کاهش پلاک و پوسته ها، معمولاً رنگ سالم به سرعت به دهان باز می گردد. برای بهترین نتیجه، مقداری روغن بغلتانید. برای جذب بهتر سموم، می توانید روغن را کمی گرم کنید.

رول آب شور:

نمک همچنین اثر ضد باکتریایی دارد. یک لیوان آب و یک قاشق را پر کنید سوپ کمی نمک اضافه کنید. می توانید چند قطره اسانس لیمو نیز اضافه کنید. این نوع هر شب قبل از رفتن به رختخواب یا هنگام مسواک زدن توصیه می شود.

جوش شیرین:

جوش شیرین به دلیل خاصیت سفید کنندگی که مینای دندان را روشن می کند، شناخته شده است، اما توانایی کمتری در کشتن باکتری ها دارد و تنها ناخالصی ها را از لثه و دندان پاک می کند.

یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش شیرین ترکیب کنید و روی لثه ماساژ دهید. سپس برای رفع التهاب دهان خود را با آب تمیز کنید.

این کار را هر دو روز یکبار انجام دهید.

لیمو:

اثرات ضد التهابی و ضد عفونی کننده لیمو به سرعت باعث کاهش ناراحتی و تورم لثه ها با آب لیمو می شود.

آلوئه ورا:

این گیاه با اثرات ضدالتهابی خود باعث تسریع ترمیم بافت و تشکیل سلول های جدید می شود. برای تسکین درد و توقف خونریزی در ناحیه مورد نظر، ژل را هر روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید و با شستشوی دهان پایان دهید.

زنجبیل:

زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و التهاب و درد در ریشه را کاهش می دهد زنجبیل بزنید و اگر دوست دارید با عسل یا گل رز مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس آن را به آدامس سیاه اضافه کنید پاكت نامه انجام دادن .

فلفل قرمز:

فلفل با از بین بردن باکتری ها به بهبود گردش خون و درمان مشکلات دهان کمک می کند. می توانید چند قطره عصاره فلفل را به مسواک اضافه کنید یا فلفل را مستقیماً روی لثه ها بمالید فلفل و عسل را روی ناحیه مورد نظر بمالید که در نهایت بهبود می یابد.

جلوگیری:

افراد می توانند با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم یک بار در روز و کاهش مصرف قند، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند.

تمام اقدامات فوق باید تحت نظارت پزشکی انجام شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا