دانستنی ها

عوارض نامشخص قلیان اکسیژنی

تهیه «قلیان اکسیژن» در برخی از قهوه خانه ها و قهوه خانه ها این روزها به سوژه داغ رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. ظاهراً موضوع پروژه کاری وزارت بهداشت برای جایگزینی قلیان اکسیژنی با قلیان سیگاری است.

به گزارش ایسنا، مدیر طرح مطالعاتی «قلیان اکسیژن» دکتر. به گفته غلامرضا حیدری؛ این دستگاه هنوز تایید نهایی را دریافت نکرده است و نتایج بررسی ها ملاک تصمیم گیری در این مورد خواهد بود، اما این طرح واکنش های گسترده ای را در پی داشته و کارشناسان به ویژه نسبت به انتشار گاز خنده دار (اکسید نیتروژن) هشدار داده اند. و نسبت به سوء استفاده و اثرات مخرب آن ابراز نگرانی کردند.

دکتر رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران در این باره. ایرج خسرونیا درباره طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی می گوید: قلیان محل تکثیر میکروب ها و قارچ هاست و هر بسته مقدار زیادی قارچ و میکروب تولید می کند. سینه خود را وارد کنید به همین ترتیب، ورود هر جسم یا ماده خارجی به ریه ها نیز باعث آزار و اذیت می شود.

وی با بیان اینکه ورود هر ماده شیمیایی به بدن مشکلاتی را ایجاد می کند، ادامه داد: هر ترکیبی از مواد شیمیایی که از طریق سیگار، قلیان و یا حتی هوای آلوده وارد بدن شود می تواند در آینده باعث سرطان یا سایر بیماری ها شود. من معتقدم وزارت بهداشت نباید در طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن دخالت کند.

رئیس انجمن پزشکان داخلی در خصوص استفاده از نمونه های انسانی در طرح های تحقیقاتی گفت: تمامی تحقیقات باید با رضایت مردم انجام شود و در درجه اول بر روی نمونه های حیوانی استفاده شود. هنگامی که مطالعات بر روی نمونه حیوانی انجام شد و ثابت شد که ماده آزمایش شده مضر نیست، می توان یک طرح مطالعه بر روی نمونه انسانی تهیه کرد. انجام تحقیقات مستقیم بر روی نمونه های انسانی از نظر اخلاقی صحیح نیست.

خسرونیا گفت: زمانی که پروژه تحقیقاتی را شروع می کنیم باید روی اخلاق پزشکی تمرکز کنیم. عوارض مصرف قلیان اکسیژنی هنوز مشخص نیست و احتمالاً در یک ماه آینده یا حتی چند سال آینده عوارض مصرف این قلیان ظاهر می شود. با توجه به اینکه عوارض مصرف این قلیان مشخص نیست، اجرای این طرح کاری در 10 استان کشور اشتباه است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا