اخبار روز

فرش قرمز شی زیر پای پوتین/ چهارمین دیدار رهبران چین و روسیه پس از جنگ اوکراین

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز پنجشنبه (امروز) رسماً از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پکن استقبال کرد.

به گزارش عصر ایران، سفر رسمی دو روزه پوتین به چین از امروز (پنجشنبه) با مراسم استقبال رسمی شی جین پینگ در پکن آغاز شد و فردا با حضور پوتین در هاربین چین به پایان می رسد.

این چهارمین دیدار دوجانبه بین رهبران دو کشور از زمان آغاز جنگ در اوکراین است و در حالی که نیروهای روسی در هفته‌های اخیر بخش‌های جدیدی از اوکراین از جمله شهر کلیدی و استراتژیک خارکف را اشغال کرده‌اند که نشانه‌ای از روابط استراتژیک بین این دو کشور است. هر دو قدرت بزرگ غیر غربی مخالف جبهه غرب است.

استقبال شی جین پینگ از پوتین در پکن / 16 مه 2024 / خبرگزاری فرانسه

این اولین سفر خارجی پوتین پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در فدراسیون روسیه و آغاز چهارمین دوره ریاست جمهوری وی است. همانطور که شی جین پینگ سال گذشته (2023) پس از آغاز دوره جدید خود به عنوان رئیس جمهور جمهوری خلق چین، مسکو را برای اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد.

به گزارش سی ان ان، این سفر که مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است، نشانه ای از حمایت شی جینپینگ از پوتین و تعمیق روابط بین دو قدرت بزرگ غیر غربی در بحبوحه تنش های شدید بین روسیه و روسیه است. غرب.

بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، شی در جریان گفتگوهای صبح پنجشنبه خود با پوتین گفت که روابط چین و روسیه آزمونی در یک چشم انداز بین المللی در حال تغییر است و باید از سوی هر دو طرف ارزش گذاری و تعمیق شود.

شی گفت: چین مایل است با روسیه همکاری کند تا یک همسایه خوب، یک دوست خوب و یک شریک خوب و قابل اعتماد باقی بماند، دوستی پایدار بین دو ملت را تقویت کند و به طور مشترک توسعه ملی و احیا و حمایت خود را ارتقا بخشد. عدالت جهانی.»

به گزارش رسانه روسی تاس، پوتین همچنین از همکاری عملی دو کشور استقبال کرد و به تراز تجاری دوجانبه آنها در سال گذشته و اهمیت چین به عنوان شریک اقتصادی روسیه اشاره کرد. رئیس جمهور فدراسیون روسیه همکاری دو کشور در زمینه هایی مانند انرژی، صنعت و کشاورزی را از اولویت های خود دانست.

فرش قرمز شی زیر پای پوتین/ چهارمین دیدار رهبران چین و روسیه پس از جنگ اوکراین

استقبال رسمی از فرش قرمز پوتین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دفتر خود اعلام کرد که تمام سفرهای بین‌المللی آینده خود را در حالی که نیروهایش برای حمله غافلگیرانه روسیه در منطقه خارکف در شمال شرقی اوکراین آماده می‌شوند، متوقف می‌کند.

نشست رهبران روسیه و چین امروز (پنجشنبه) در پکن، چهارمین بار است که پوتین و شی جین پینگ از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، حضوری با یکدیگر گفتگو می کنند.

این نشست در بحبوحه نگرانی‌های روزافزون قدرت‌های غربی و ناتو درباره پیشرفت‌های اخیر ارتش روسیه در اوکراین و همچنین تاخیر کشورهای غربی در کمک به اوکراین برگزار می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته به کیف سفر کرد تا پس از ماه‌ها تأخیر در کنگره در تأیید کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور، حمایت دولت بایدن از دولت زلنسکی را تکرار کند. بلینکن وعده 2 میلیارد دلار بودجه نظامی خارجی را داد و گفت که مهمات و سلاح های مورد نیاز به خط مقدم آورده خواهد شد.

شی از پوتین در میان فشارهای آمریکا و اروپا برای اطمینان از افزایش صادرات چین به روسیه از زمان آغاز جنگ استقبال می‌کند.

مقامات کاخ سفید در هفته‌های اخیر با پکن در مورد حمایت قابل توجه چین از روسیه – در قالب تجهیزاتی مانند ابزار، موتورهای هواپیماهای بدون سرنشین و توربوجت و میکروالکترونیک – گفتگو کرده‌اند. از سوی دیگر، پکن آمریکا را به طرح ادعاهای بی اساس درباره تجارت و مبادلات عادی اقتصادی بین چین و روسیه متهم کرده است.

انتظار می رود جنگ در اوکراین و همچنین درگیری های جاری در غزه از موضوعات مهم بین المللی روی میز مذاکره دو رهبر باشد. گسترش روابط تجاری، امنیتی و انرژی نیز از دیگر موضوعات مهم در گفت و گوهای سران دو کشور خواهد بود.

چین بزرگترین شریک اقتصادی روسیه است و در دو سال و نیم اخیر و پس از جنگ اوکراین، مشارکت اقتصادی بین دو کشور تعمیق و گسترش یافته است. چین و روسیه بیش از 300 میلیارد دلار تجارت دارند.

پوتین پیش از این سفر در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا (خبرگزاری رسمی چین) از “مقیاس بی سابقه مشارکت استراتژیک” بین دو کشور استقبال کرد.

وی گفت: هدف رهبران دو کشور “تقویت هماهنگی سیاست خارجی” و تشویق همکاری در “صنعت و فناوری پیشرفته، فضا و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، هوش مصنوعی، انرژی های تجدید پذیر و سایر بخش های نوآورانه” است.

وی همچنین از رویکرد چین برای حل بحران اوکراین قدردانی کرد. پکن هرگز تجاوز روسیه را محکوم نکرده است اما در جنگ بی طرفی خود را حفظ کرده است. با این حال، کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، موضع چین را زیر سوال می برند و مدعی هستند که چین نیازهای روسیه را در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز صنایع دفاعی روسیه و همچنین از طریق خرید انرژی و سایر کالاهای تحت تحریم تامین می کند. مسکو به راحتی می تواند در برابر تحریم های گسترده غرب پس از جنگ اوکراین مقاومت کند.

این دو رهبر که هفته‌ها قبل از آغاز جنگ اوکراین اعلام شراکت «کامل» کرده‌اند، از آغاز جنگ به تقویت روابط دیپلماتیک، تجاری و امنیتی کشورهای خود ادامه داده‌اند.

فرش قرمز شی زیر پای پوتین/ چهارمین دیدار رهبران چین و روسیه پس از جنگ اوکراین

هر دو رهبر یکدیگر را به عنوان شرکای اساسی در چشم انداز خود از همگرایی برای تغییر شکل نظم جهانی می بینند. انتظار می رود دو رهبر در مورد میزبانی روسیه از بریکس در اواخر سال جاری گفتگو کنند. این بلوک که به عنوان وزنه‌ای بر گروه «جی 7» (هفت کشور توسعه‌یافته جهان) ایجاد شد، در اوایل سال جاری گسترش یافت و اعضای بیشتری از جمله ایران که موضع تندروانه‌ای در برابر آمریکا و غرب اتخاذ کرده بود، در بر گرفت.

کرملین اوایل این هفته اعلام کرد که شی و پوتین در جریان سفر دو روزه رهبر روسیه به چین، مجموعه ای از توافقات دوجانبه را امضا خواهند کرد. به گزارش رسانه های دولتی چین، آنها همچنین هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را در مراسمی ویژه جشن خواهند گرفت.

انتظار می رود پوتین علاوه بر دیدار با همتای چینی خود در پکن، از شهر هاربین (مرکز استان هیلونگ جیانگ در شمال شرق چین و همسایه خاور دور روسیه) بازدید کرده و در مجامع تجاری و همکاری های دوجانبه در آن شهر شرکت کند.

این منطقه از لحاظ تاریخی صحنه تنش های مرزی طولانی مدت بین دو همسایه بوده است که حتی به درگیری مرزی بین چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1969 منجر شد. در سال های اخیر ارتباط با بخش های مختلف خاور دور روسیه افزایش یافته است.

همچنین انتظار می‌رود پوتین با دانشجویان و اساتید در موسسه فناوری هاربین، دانشگاهی که در سال 2020 توسط دولت ایالات متحده به دلیل نقش ادعایی آن در تامین کالا برای ارتش چین تحریم شد، ملاقات کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا