دانستنی ها

آیا خطر مرگ زودرس با کاهش وزن در این دوران وجود دارد؟

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کاهش وزن در مراحل بعدی زندگی ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

به گزارش آنا، داده ها نشان داد مردانی که بیش از 10 درصد وزن خود را از دست داده اند، 289 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. با این حال، افزایش وزن با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است. نبود.

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما این تحقیق نشان می‌دهد که کاهش وزن در سنین بالا ممکن است افراد را بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد.

اضافه وزن با بسیاری از مشکلات سلامتی و افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است و پزشکان می گویند که افراد در صورت حفظ وزن مناسب، بهترین شانس را برای زندگی طولانی دارند. اما مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا انجام شد، نشان داد که احتمال مرگ در افراد بالای 65 سال که وزن کم کرده‌اند، یک سوم بیشتر است. با کمال تعجب، آنها هیچ ارتباطی بین افزایش وزن و افزایش خطر مرگ زودرس پیدا نکردند.

محققان بر این باورند که علت کاهش وزن، نه خود کاهش وزن است که آنها را در معرض خطر بالاتر مرگ قرار می دهد. به عنوان مثال، سرماخوردگی، دیابت، زوال عقل، بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی یا کبدی و همچنین داروهای تجویزی سنگین می تواند باعث بی اشتهایی فرد شود.

محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، نزدیک به 17000 بزرگسال 65 سال و بالاتر را مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه شامل 16703 شرکت‌کننده استرالیایی 70 سال و بالاتر و 2411 شرکت‌کننده آمریکایی 65 سال و بالاتر، بدون سابقه بیماری قلبی عروقی، زوال عقل، ناتوانی یا بیماری مزمن بود.

افرادی که اخیراً در بیمارستان بستری شده بودند نیز از مطالعه خارج شدند، زیرا بستری شدن در بیمارستان اغلب با کاهش وزن به دلیل بیماری همراه است. وزن بدن و دور کمر شرکت‌کنندگان در معاینات سالانه بین سال‌های 2010 و 2014 اندازه‌گیری شد.

در میان مردان، کسانی که بیش از 10 درصد وزن خود را از دست دادند، تقریباً 290 درصد بیشتر از مردانی که وزن خود را حفظ کردند، در معرض مرگ زودرس بودند و زنانی که بیش از 10 درصد وزن خود را کاهش دادند، 114 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. مرگ و میر بیشتر در مقایسه با مردانی که وزن ثابتی داشتند، کسانی که 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را از دست دادند، 33 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس به هر دلیلی بودند. احتمال مرگ زودهنگام در زنانی که همان محدوده وزنی را از دست دادند نیز ۲۶ درصد بیشتر بود.

به گفته متخصصان، این رابطه در وزن‌های اولیه یافت می‌شود، به این معنا که حتی افراد چاق در صورت کاهش بیش از پنج درصد وزن بدن، در معرض خطر مرگ زودرس بیشتری قرار دارند. کاهش وزن نیز با مرگ زودرس ناشی از سرطان همراه بود. در مردان، کاهش وزن بیش از 10 درصد با 2.5 برابر بیشتر خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است.

برای زنان، کاهش وزن بیش از 10 درصد، شرکت کنندگان را 1.78 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داد. با این حال، افزایش وزن با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است. نبود. از شرکت کنندگان در مورد نوسانات در سطح فعالیت و رژیم غذایی در طول سال ها سوالی پرسیده نشد.

نویسنده ارشد این مطالعه، منیره حسین، اپیدمیولوژیست بالینی و محقق ارشد بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه موناش، به CNN گفت: «مطالعه ما نشان می دهد که کاهش وزن، حتی اگر تنها 5 درصد از کل وزن بدن فرد باشد، باعث کاهش وزن می شود. خطر مرگ را کاهش می دهد.” به خصوص در مردان مسن افزایش می یابد.

وی افزود: کاهش وزن «بیشتر با کاهش اشتها تحت تأثیر التهاب و هورمون ها همراه است». مشکلات حرکتی و عوارض جانبی دارو می تواند بر وزن فرد تأثیر بگذارد، در حالی که انزوای اجتماعی، مشکلات مالی و درد نیز می تواند تأثیر بگذارد.

پری هالپرین، مدیر تغذیه بالینی در سیستم سلامت کشور که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: مهم است که توجه داشته باشید که یافته های این مطالعه به این معنا نیست که کاهش وزن باعث مرگ فرد می شود. کاهش وزن در سنین بالا می تواند منجر به مرگ زودرس شود زیرا ممکن است نشان دهنده مشکلات زمینه ای مانند سرطان و زوال عقل باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا