اخبار تهران

استقبال ۷۲ درصدی تهرانی‌ها از مرحله سوم طرح کالابرگ

به گزارش بازار، همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در راستای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش قدرت خرید دهک های کم درآمد جامعه، اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که از جمله آن ها اجرای پروژه “کاتالوگ الکترونیکی”.

این طرح با هدف بهبود وضعیت معیشتی و قدرت خرید خانوارها و حفظ ثبات قیمت ها و 11 قلم کالای اساسی از جمله شیر و پنیر، ماست، گوشت منجمد، مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، شکر، شکر و حبوبات در این طرح گنجانده شده است. گنجانده شد تا مردم بتوانند با استفاده از اعتبار کالای خود این اقلام را خریداری کنند.

با اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی، ضمن تامین نیازهای عمومی اقشار کم درآمد و افزایش معیشت خانوارها، بستر توزیع عادلانه یارانه ها و ثبات نسبی قیمت ها نیز ایجاد شد.

طرح الکترونیک کالابرگ که ابتدا به صورت آزمایشی در چند شهر اجرا شد و به تدریج مورد استقبال مردم قرار گرفت، اکنون شامل خانوارهای دهک یک تا هفتم درآمدی می شود.

کارشناسان معتقدند دولت با اقدامات پیشگیرانه در زمینه مبارزه با فقر در راستای توزیع عادلانه منابع و یارانه ها گام برداشته و برای حمایت از دهک های درآمدی ضعیف تدابیری اندیشیده است.

این طرح همزمان با سایر استان ها در تهران به صورت جدی اجرا شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در همین راستا محمد آذرپناه – سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از پذیرش ۷۲ درصد مردم استان تهران از طرح کارت الکترونیکی محموله ظرف یک هفته از آغاز اجرای سومین دوره خبر داد. فاز پروژه فجرانا

به گفته وی، طبق هماهنگی های انجام شده در دو مرحله، طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی در راستای عدالت اجتماعی و بهره مندی مردم تهران به ویژه ساکنان مناطق کم دسترسی به کالاهای اساسی با کمترین مشکل اجرا شد. و با بالاترین آمار خرید و توزیع بسته های معیشتی. میزان اعتراضات و تخلفات مردمی نسبت به معاملات انجام شده کمتر از 2 درصد بوده است.

به گفته رئیس اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران، از 2.5 همات اعتبار حمایتی کالاهای الکترونیکی مصرفی در استان تهران از ابتدای اجرای طرح تاکنون، 1.7 همات در دو سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. ماه ها از اجرای پروژه فجرانه که نشان از استقبال از پروژه دارد. و تقویت جدول خانوارها به ویژه دهک های پایین درآمدی.

آذر پناه با اشاره به رتبه دوم استان تهران در بین استان های کشور در اجرای فهرست کالاهای الکترونیکی، آمار جدیدی از تعداد خانوارهای مشمول فهرست کالا و معاملات انجام شده ارائه کرد.

وی مجموع خریدهای مردمی استان تهران از ابتدای اجرای طرح کالابرگ تاکنون را نزدیک به 1000 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: میزان اعتبار مصرفی دولت از ابتدای اجرای طرح کالابرگ حدود گزارش شده است. 26 هزار میلیارد ریال.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه 2 میلیون و 245 هزار و 181 خانوار دهک های 1 تا 7 در استان تهران زندگی می کنند، تاکید کرد: 2 میلیون و 71 هزار و 883 خانوار از ابتدای سال تا کنون از اعتبار کالایی استفاده کرده اند.

به گزارش آذرپناه، در مرحله اول طرح فجرانه کالابرگ که از هفدهم آغاز شده است. بهمن ماه، تعداد یک میلیون و 722 هزار و 325 خانوار با 2 میلیون و 165 هزار و 406 تراکنش و استفاده از 931 میلیارد تومان اعتبار و در مرحله دوم طرح فجران کالابرگ که از 18 آغاز شده است. اسفند در این ماه اجرا شد، یک میلیون و 412 هزار و 886 خانوار با انجام یک میلیون و 937 هزار و 149 تراکنش و با استفاده از 743 میلیارد تومان اعتبار از این طرح استقبال کردند.

پروژه الکترونیک کالابرگ یکی از موفق ترین و بزرگترین پروژه ها در زمینه امنیت غذایی است که با استقبال مردم مواجه شده است. بر اساس گزارش ها، 1639 فروشگاه خرده فروشی و زنجیره ای در استان تهران به سامانه کالابرگ متصل شده و در حال ارائه خدمات به ذینفعان این طرح هستند.

این طرح از 20 فروردین این ماه در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک اول تا هفتم آغاز شد که تا 18 ادامه خواهد داشت. اردیبهشت ماه در این طرح امکان خرید اقلام از طریق فروشگاه های مجازی وجود دارد و مردم در هنگام خرید باید قیمت پایه کالاهای مشمول طرح یعنی قیمت 1401 را از کارت بانکی متعلق به رئیس سازمان کسر و پرداخت کنند. خانواده 11 قلم کالای اساسی شامل برنج، گوشت، گوشت قرمز، مرغ، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، شکر، تخم مرغ و حبوبات برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ویتامین های لازم برای هر فرد بر اساس نظر موسسه تغذیه ایرانیان است. ، با قیمت ها بر اساس سال 1401 و مابه التفاوت قیمت سبد انتخاب شده است. اساس با قیمت روز 1402 از یارانه جدید دولت (فجرانه) ارائه می شود.

در حال حاضر دریافت کمک معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار خانواده های دهک های 1 تا 7 می باشد که استفاده از یارانه کالابرگ کاملا اختیاری بوده و ماهانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود اما در صورت استفاده اعتبار مازاد تشویقی به یارانه افراد اضافه می شود.

همچنین صولت مرتضوی – وزیر کار و رفاه اجتماعی استقبال از کاتالوگ الکترونیک را بالای 90 درصد به ویژه در دهک های پایین عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود در مرحله سوم این طرح به 95 درصد برسد. وی افزود: در خصوص ادامه طرح ویژه برگه الکترونیکی محموله نیاز به تصمیم جدیدی است و تاکنون تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا