دانستنی ها

خواص کندر که شما را شگفت زده می کند/ 9 فایده مهم

امروزه علاقه به استفاده از غذاهایی که به عنوان مکمل های غذایی و داروهای طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند رو به افزایش است. یکی از این محصولات بسیار محبوب کندر است. طبق اصول طب سنتی شرقی، این ماده دارویی دارای اثرات ضد التهابی، خلط آور، ضد عفونی کننده و حتی ضد اضطراب است. پس آیا این ویژگی ها علمی هستند؟ بنابراین، آیا خواص این ماده فقط به این موارد محدود می شود؟ در ادامه این مقاله مانند سایر مقالات خود به بررسی خواص زیره سیاه، خواص عناب، خواص کندر و خواص غذایی و دارویی آن می پردازیم.

بخور چیست، کندر چه فوایدی دارد؟

کندر رزینی با سابقه در طب سنتی است. گاهی اوقات برای کمک به مدیریت آرتریت، آسم و سایر شرایط سلامتی استفاده می شود. اما هر چیزی را که روی بسته بندی می خوانید باور نکنید. بسیاری از ادعاهای بهداشتی که توسط برخی گیاهان و محصولات آنها ارائه می شود، اثبات نشده است.

کندر، همچنین به عنوان olibanum شناخته می شود، از رزین درخت Boswellia ساخته می شود. این درخت معمولا در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه می روید. کندر رایحه ای چوبی و تند دارد و می توان آن را استنشاق کرد، از طریق پوست جذب کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد. در زیر 9 فواید کندر از نظر علمی اثبات شده و همچنین 7 افسانه آورده شده است.

1. کاهش التهاب و آرتریت

یکی از مهمترین خواص آدامس که اغلب ذکر شده، اثرات ضدالتهابی آن است. برخی از محققان بر این باورند که کندر ممکن است از ترشح لکوترین ها که باعث التهاب می شوند، جلوگیری کند.

تحقیقات برای اثبات این تاثیر هم بر روی حیوانات و هم بر روی انسان انجام شد و نتیجه کلی این بود که عصاره کندر تقریباً به کاهش آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک می کند، اما مشکل اینجاست که این مطالعات از کیفیت پایینی برخوردار هستند و نیاز به انجام بیشتر و بیشتر است. آنها برای اثبات این موضوع باید تحقیقات گسترده تری انجام شود. در این مورد کندر نیز خواصی مشابه زنجبیل دارد، پس اگر مشکل التهابی دارید، حتما با استفاده از زردچوبه و خواص زنجبیل آشنا شوید.

2. بهبود عملکرد روده

خواص ضد التهابی کندر همچنین ممکن است به عملکرد صحیح روده شما کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که کندر وقتی با سایر داروهای گیاهی ترکیب شود، درد شکم، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کاهش می دهد.

این رزین به ویژه در کاهش علائم کولیت اولسراتیو، یکی از بیماری های التهابی عمده روده موثر است. اما برای اثبات قطعی‌تر این موضوع، کارشناسان همچنان معتقدند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

3. آسم را که خاصیت اصلی کندر است درمان می کند

طب سنتی قرن هاست که از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده می کند و بهبود آسم را یکی از خواص کندر ذکر می کند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در کندر ممکن است از تولید لکوترین ها جلوگیری کند که باعث انقباض عضلات برونش در آسم می شود.

کندر همچنین ممکن است اثر قوی بر روی سیتوکین های Th2 داشته باشد که می تواند باعث التهاب و تولید بیش از حد مخاط در افراد مبتلا به آسم شود.

4. افزایش سلامت پوست

عصاره کندر به دلیل پتانسیل بالایی که برای بهبود سلامت پوست دارد در برخی از محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می شود و روغن کندر یکی از موثرترین روغن هایی است که امروزه در دنیا برای سلامت پوست استفاده می شود. حتی گفته می شود کندر ممکن است نقش ضد پیری برای پوست داشته باشد.

5. حفاظت از سلامت دهان و دندان

کندر ممکن است به بهبود سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بیماری لثه کمک کند. به نظر می رسد اسیدهای بوزولیک موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت های دهان کمک کند.

یک مطالعه آزمایشی نشان داد که مصرف کندر می تواند بیماری تهاجمی لثه را کاهش دهد. در مطالعه بسیار کوچک دیگری که بر روی شرکت کنندگان برای بررسی خواص کندر انجام شد، کندر و صمغ کندر در کاهش تعداد میکروب ها در بزاق موثر بودند.

6. تسکین درد قوی

خواص تسکین دهنده درد کندر از جمله مواردی است که در روغن کندر مورد توجه خاص قرار می گیرد. گفته می شود کندر و روغن آن با کاهش التهاب می تواند درد مفاصل و درد عضلانی را کاهش دهد.

7. خواص ضد سرطانی کندر

تحقیقات نشان می دهد که کندر خواصی مشابه خرما دارد و ممکن است مانند خرما اثرات ضد سرطانی داشته باشد. مطالعات تجربی نشان می دهد که اسید بوزولیک موجود در کندر ممکن است از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند. مطالعات تاکنون نشان داده است که کندر می تواند با سلول های سرطان سینه، پروستات، پانکراس، پوست و روده بزرگ مبارزه کند.

همچنین ممکن است عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش دهد. در مطالعه‌ای بر روی افرادی که تحت درمان تومورهای مغزی بودند، مصرف 4500 میلی‌گرم عصاره اسید بوزولیک در روز به کاهش تجمع مایع در مغز کمک کرد و در عین حال میزان مصرف داروهای منظم شرکت‌کنندگان را نیز کاهش داد.

8. در سلامت قلب موثر است

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که کندر ممکن است مزایای محافظتی قلب داشته باشد. به نظر می رسد که این کار را با کاهش چربی خون، کاهش پلاک، و عمل به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان انجام می دهد. به طور کلی، کندر ممکن است در دراز مدت به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

9. خواص کندر برای سلامت کبد

فواید آنتی اکسیدانی کندر برای قلب ممکن است به کبد نیز منتقل شود. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که اثرات آنتی اکسیدانی این روغن ممکن است به محافظت از سلول های کبد کمک کند. یک مطالعه در سال 2011 بر روی موش ها نشان داد که کندر به عنوان یک ضد التهاب در برابر هپاتیت و فیبروز کبدی موثر است.

درست است که کندر به خاطر خواص مختلف و خاصش شناخته شده است، اما این خواص هنوز از نظر علمی تایید نشده است. 7 مورد زیر از جمله فواید و خواص کندر است که هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است و نشان می دهد که پشتوانه و شواهد علمی کافی برای صحت این خواص وجود ندارد. بنابراین تا زمانی که مطالعات بیشتری انجام شود، این ادعاها ممکن است افسانه تلقی شوند:

خواص کندر و پیشگیری از دیابت

برخی از مطالعات کوچک نشان داده اند که کندر ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند، و یک بررسی تحقیقاتی اخیر نشان داد که کندر ممکن است در کنترل دیابت موثر باشد. اما مطالعات دیگر هیچ تاثیری پیدا نکردند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

کندر ممکن است در کاهش رفتارهای افسردگی و اضطراب مانند در موش و کاهش استرس در موش موثر باشد، اما مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

از بیماری قلبی جلوگیری کنید

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، کندر دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند در کاهش التهاب موثر باشد و حتی ثابت شده است که کندر به التهاب رایج در بیماری های قلبی کمک می کند. با این حال، برای اثبات این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

خواص کندر برای بهبود حافظه

تحقیقات نشان می دهد که دوزهای بالای کندر ممکن است به بهبود حافظه در موش ها کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

افزایش تعادل هورمونی و کاهش علائم PMS

گفته می شود کندر یائسگی را به تاخیر می اندازد و دردهای قاعدگی، حالت تهوع، سردرد و نوسانات خلقی را کاهش می دهد. یک مطالعه اخیر نشان داد که برخی از روغن های ضروری باعث افزایش سطح استروژن در بزاق زنان می شود که ممکن است با کاهش علائم یائسگی مرتبط باشد. با این حال، کندر این اثر را ندارد و برای تایید هرگونه فواید کندر در یائسگی، تحقیقات لازم است.

چگونه از کندر استفاده و مصرف کنیم؟

کندر را می توان به روش های مختلف برای درمان بیماری های مختلف استفاده کرد. می توانید آن را به صورت مکمل به صورت کپسول یا قرص مصرف کنید یا در کرم های پوستی استفاده کنید.

همچنین به عنوان اسانس برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی موجود است. مهم است که این فرم را قبل از استفاده روی پوست با روغن رقیق کنید و از بلع آن خودداری کنید.

به طور کلی گفته می شود که کندر برای استفاده بی خطر است، اما مانند هر مکمل دیگری، مهم است که قبل از استفاده با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد دوز و دوز صحبت کنید.

عوارض احتمالی کندر

کندر برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. هزاران سال است که از آن به عنوان یک درمان بدون عوارض جانبی جدی استفاده می شود و حقیقت این است که رزین کندر آنطور که ادعا می شود سمی نیست و در مصرف بیش از حد سمیت بسیار کمی دارد.

یک مطالعه نشان داد که دوزهای تا 1000 میلی گرم بر کیلوگرم در موش ها غیرسمی بود. البته این مقدار تقریباً پنج برابر حداکثر دوز طبیعی روزانه 1500 میلی گرم برای انسان است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد دوزهای سمی کندر در انسان مورد نیاز است.

با این حال، برخی از عوارض جانبی که به طور کلی در مطالعات علمی در مورد کندر گزارش شده است، سوء هاضمه، یبوست و حالت تهوع است. برخی از مطالعات گزارش داده اند که کندر ممکن است خطر سقط جنین را در دوران بارداری افزایش دهد، بنابراین زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند باید مراقب باشند.

کندر همچنین ممکن است با برخی داروها، به ویژه رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین و احتمالاً داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن تداخل داشته باشد. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از استفاده از بخور با پزشک خود مشورت کنید.

آژانس غذا، محیط زیست و بهداشت و ایمنی شغلی فرانسه (ANSES) در گزارشی در سال 2020 هشدار داد که برخی از مکمل‌ها، از جمله کندر، ممکن است با واکنش التهابی بدن در طول عفونت کووید-19 تداخل داشته باشند. با این حال، از سوی دیگر، برخی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که کندر به دلیل خواص ضدالتهابی آن ممکن است یک درمان مکمل موثر برای کووید-19 باشد. تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی، اثربخشی و تداخلات آن با سایر داروها مورد نیاز است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا