اخبار خودرو

سرنوشت واردات خودرو در سال 1403

سرنوشت واردات خودرو در سال 1403

واردات خودرو وعده ای بود که وزارت امنیت در سال 1400 داده بود و با گذشت زمان نتوانسته آن را به درستی اجرا کند.

گزارش کردن آخرین ماشینتعداد خودروهای وارداتی از زمان اجرای طرح واردات خودرو، نه تعداد وعده های وزیر سابق صمت (رضا فاطمی امین) و نه حتی تعداد وزیر فعلی است.عباس علی آبادی) نزدیک شده است. به عبارت دیگر آماری که گمرک و وزارت امنیت تاکنون منتشر کرده اند تنها گوشه کوچکی از وعده هایی است که به مردم داده اند.

در این مدت مسئولان آغاز هر سال را آغاز تسریع در روند واردات خودرو به کشور اعلام کردند و معتقد بودند در سال جدید ورود خودروهای خارجی به کشور به آماری که وعده داده بودند خواهد رسید. امسال نیز با سال های گذشته متفاوت است نبود مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های واردکننده خودرو از آن‌ها خواست اطلاعات لازم را برای جمع‌بندی و برآورد نیاز ارزی واردات خودرو در سال 1403 به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند. روند واردات خودرو را می توان با جدیت بیشتری دنبال کرد. .

اما اکنون که هم بازار خودرو کشور و هم مردم به نوعی از واردات خودرو ناامید شده اند، این سوال پیش می آید که آیا می توان انتظار داشت روند واردات خودرو به کشور تسریع شود؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد. ابتدا باید به بودجه ای که دولت برای واردات خودرو در سال 1403 در نظر گرفته است اشاره کرد. بر اساس بند دوم لایحه بودجه سال 1403، پیش بینی دولت از درآمد حاصل از واردات 14700 میلیارد تومان برآورد شده است. که نزدیک به 3000 میلیارد تومان مالیات از عوارض واردات خودرو پیش بینی می شود.

این در حالی است که بر اساس لایحه بودجه سال 1402، دولت 3197 میلیارد تومان درآمد برای عوارض واردات خودرو در نظر گرفته بود. بر این اساس مالیات یا درآمد ناشی از عوارض واردات خودرو نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است.

تخصیص ارز؛ سد واردات خودرو

کارشناسان معتقدند با توجه به بودجه دولت برای واردات خودرو، در سال 1403 واردات یا به صورت قطره ای ادامه پیدا می کند و یا در بهترین حالت ممکن همان تعداد خودرویی که سال گذشته وارد شده بود امسال وارد می شود. . در نتیجه این ناامیدی از واردات خودرو، نه تنها به بازار و مردم نفوذ کرده است. ضمن اینکه دولت توجه چندانی به ماجرای پر پیچ و خم واردات خودرو ندارد.

یکی یکی از مشکلاتی که حدود سه سال (از زمان موافقت رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو) اجرای واردات خودرو را به تاخیر انداخت، مشکلات ارزی بود. بانک مرکزی ابتدا اعلام کرد که به دلیل کمبود ارز امکان واردات وجود ندارد. اما پس از مدتی بانک مرکزی تغییر موضع داد و با واردات خودرو موافقت کرد.

حال اگر این احتمال را در نظر بگیریم که همچنان مشکلات ارزی برای فرآیند واردات خودرو در سال 1403 وجود داشته باشد، احتمالا اتفاقات متعددی در سال جاری در حوزه واردات خودرو رخ خواهد داد. کارشناسان معتقدند اگر سیاستگذار به هر نحو ممکن ارز لازم را برای واردات منطقی و موثر در بازار تامین کند، چرخ واردات تندتر خواهد چرخید و امسال با اوج واردات و تحویل خودروهای ثبت نامی مواجه خواهیم شد. این در حالی است که اگر مشکلات ارزی حل نشود، امسال نیز کاهش واردات ادامه خواهد داشت.

البته باید به این نکته اشاره کرد که فرض تسریع واردات با حل مشکلات ارزی تنها زمانی مطرح می شود که مخالفت و دستکاری در واردات وجود نداشته باشد. اما همانطور که در سال های گذشته دیده شد، دستان پشت پرده و مافیای خودرو بارها مخالفت خود را با ورود خودروهای خارجی آشکار و پنهان اعلام کرده اند.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا