اخبار روز

ضربه کرنر توسط هوش مصنوعی به ثمر می رسد

هر کسی که به فوتبال و به ویژه مسابقات اروپایی علاقه دارد، باید به یاد داشته باشد که چگونه یک کرنر سریع از ترنت الکساندر-آرنولد دیووک اوریگی را در موقعیت گلزنی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان 2019 و در دیدار بین لیورپول و بارسلونا قرار داد.

گوشه

به گزارش همشهری، یک کرنر می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای گلزنی باشد، اما داشتن برنامه‌ای کارآمد برای رسیدن به این هدف مستلزم ترکیبی از هوش انسانی و آنالیز بازی است تا الگوهای تیم حریف را بشناسد و بلافاصله واکنش نشان دهد.

به لطف هوش مصنوعی، مربیان اکنون یک دستیار هوشمند در کنار خود دارند. محققان گوگل با همکاری باشگاه لیورپول، یک سیستم هوش مصنوعی به نام “TacticAI” توسعه داده اند که می تواند به مربیان در مورد تاکتیک های ضربه کرنر مشاوره دهد.

تابع

این سیستم با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده و مولد، بینش‌های تاکتیکی را برای متخصصان به ویژه در ضربات کرنر فراهم می‌کند. تحقیق و ارزیابی این سیستم با کمک کارشناسان باشگاه لیورپول انجام شد. جالب اینجاست که در مقایسه با تاکتیک های میدانی رایج، پیشنهادات این هوش مصنوعی در 90 درصد مواقع مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

البته، TacticAI چیزی بیش از یک دستیار برای ضربات کرنر است. این سیستم نشان داده است که چگونه تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌توانند دنیای ورزش را برای بازیکنان، مربیان و هواداران متحول کنند. این مشکل به شایعه جایگزینی یورگن کلوپ (سرمربی لیورپول) با هوش مصنوعی منجر شد.

روش

شرکت سازنده این هوش مصنوعی می گوید که پیش بینی گوشه ها به دلیل تصادفی بودن بازیکنان و پویایی بین آنها پیچیده است. به همین دلیل، این یک مورد چالش برانگیز برای مدل‌سازی هوش مصنوعی است، زیرا داده‌های استاندارد طلایی ضربات گوشه در دسترس محدود است. در هر فصل لیگ برتر انگلیس، به طور متوسط ​​حدود 10 کرنر در هر بازی گرفته می شود. TacticAI با موفقیت ضربات کرنر را با استفاده از رویکرد یادگیری عمیق هندسی پیش‌بینی می‌کند.

ابتدا، ما مستقیماً روابط ضمنی بین بازیکنان را با نمایش تنظیمات گوشه‌ای به‌عنوان نمودار، مدل‌سازی می‌کنیم، جایی که گره‌ها بازیکنان را نشان می‌دهند (با ویژگی‌هایی مانند موقعیت، سرعت، ارتفاع و غیره) و یال‌ها روابط بین آنها را نشان می‌دهند. سپس از تقارن تقریبی زمین فوتبال استفاده می کنیم.

روند اجرا

TacticAI برای پاسخ به سه سوال اصلی طراحی شده است.
چه اتفاقی برای تنظیم تاکتیکی ضربه کرنر می افتد؟ به عنوان مثال، چه کسی احتمال بیشتری برای دریافت توپ دارد و آیا تلاش برای شوت وجود دارد؟
بعد از ضربه، می توانیم بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟ به عنوان مثال، آیا تاکتیک های مشابه در گذشته به خوبی جواب داده است؟
چگونه می توانیم تاکتیک های خود را برای رسیدن به یک نتیجه خاص تطبیق دهیم؟ به عنوان مثال، مدافعان چگونه باید خود را تغییر دهند تا شانس شوت زدن مهاجمان حریف را کاهش دهند؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا