اخبار خودرو

قیمت جدید کارخانه ای خودروسازان سریعتر ابلاغ شود

قیمت جدید کارخانه ای خودروسازان سریعتر ابلاغ شود

احمد نعمت بخش: سازمان حمایت با اختیارات تفویض شده از سوی شورای رقابت، قیمت خودروها را بر اساس فرمول «قیمت کامل به اضافه سود منطقی» تعیین کرده است که در انتظار اطلاع رسانی از سوی وزارت حریم خصوصی است.

گزارش کردن آخرین ماشین به گزارش خبر خودرو، خودروسازان در ابتدای هر سال انتظار افزایش قیمت محصولات خود را دارند. معمولا به دلیل برخی ملاحظات غیراقتصادی، ابلاغ قیمت های جدید با تاخیر چند ماهه انجام می شود. ضمن اینکه در این سال ها معمولا شورای رقابت با کمترین درصد افزایش قیمت خودروها موافقت کرده است. به گفته خودروسازان، این روند باعث شده تا آنها با زیان تولید کنند و معمولا قیمت تعیین شده کمتر از قیمت تمام شده تولید است. اما سال گذشته شورای رقابت قیمت گذاری را به وزارت حریم خصوصی واگذار کرد. بر این اساس سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروها شده و خودروها را بر اساس قیمت تمام شده با احتساب سود محدود قیمت گذاری کرده است. امسال این سازمان قیمت ها را تعیین کرده است. اما این قیمت ها از سوی وزارت امنیت اعلام نشده است. اعلام نشدن قیمت جدید خودروها باعث گلایه انجمن خودروسازان شده است. انجمن خودروسازان خواستار تسریع در اطلاع رسانی قیمت خودروهای جدید برای جلوگیری از افت تولید در سال جدید است.

در این زمینه با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور به گفت وگو نشستیم.

وضعیت قیمت خودرو در سال جدید چگونه است؟ آیا قیمت ها تغییر می کند؟ آیا تحلیل جدیدی برای قیمت خودرو خواهیم داشت؟

در مورد قیمت خودرو و قیمت گذاری باید بگویم که تا سال گذشته صنعت خودرو زیر نظر شورای رقابت بود. قیمت‌گذاری شورای رقابت کمتر از قیمت تمام شده خودروسازان بود و گزارش‌های صنعت خودرو نشان می‌داد چقدر ضرر می‌کردند. خوشبختانه شورای رقابت قیمت گذاری را به وزارتخانه واگذار کرد. اما ما به عنوان انجمن خودروسازان شاکی هستیم و من به عنوان دبیر این انجمن از وزیر صنعت، معدن و تجارت شکایت دارم و به ایشان می گویم: آقای مهندس علی آبادی! اکنون که شورای رقابت قیمت گذاری را به شما واگذار کرده است و شما کنترل تولید و ضررهای وارده به خودروساز را دارید. چرا قیمت جدید را اعلام نمی کنید؟» این در حالی است که سال گذشته وزیر صمت در نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درخواست افزایش سرمایه و خروج از اصل 141 تجارت را داده بود. قانون، با اشاره به ضرر خودروسازان.

آیا این بدان معناست که وزارت حراست حاضر به تعیین قیمت جدید برای خودروها نیست؟

شورای رقابت قیمت گذاری را به وزارت حراست واگذار کرده و سازمان حمایت نیز قیمت گذاری جدیدی را برای خودروها اجرا کرده است. اما وزارت صمت این افزایش قیمت را اعلام نمی کند. سوال ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان تصمیم‌گیر این است که خودروسازان تا کی قرار است به زیان دهی ادامه دهند؟ به همین دلیل انجمن خودروسازان از سکوت وزیر گلایه دارند و می خواهند قیمت های جدید را برای خودروسازان اعلام کنند. دو خودروساز تاکنون هزاران میلیارد تومان زیان دیده اند. چه زمانی صنعت خودرو روز خوبی را شاهد خواهد بود و قیمت محصولات با هزینه تولید و هزینه تمام شده محاسبه می شود؟ قیمت خودرو تا چه زمانی زیر قیمت تمام شده فروخته می شود؟ تکلیف قیمت ها را وزارت حراست تعیین کند.

آیا افزایش قیمت ها بر کیفیت خودرو تاثیر می گذارد؟

قطعا درست است اگر کیفیت خودروها خوب نیست به این دلیل است که خودروساز نمی تواند برای کیفیت هزینه کند. سرمایه این کار را نمی کند. این به این دلیل است که روز به روز بیشتر به تامین کنندگان و سازندگان قطعات بدهکار می شود. در این صورت چگونه باید کیفیت را ارتقا داد؟ در آستانه عید مشکلات زیادی برای پرداخت حقوق کارگران وجود داشت. زیرا قیمت نهایی محصولات بیشتر از قیمتی است که شورای رقابت برای صنعت خودرو تعیین کرده است. باز هم تاکید می کنم؛ چرا وزارت حریم خصوصی قیمت هایی که سازمان حمایت برای خودروها در نظر گرفته را اعلام نمی کند تا حالا که سال کاری جدید به طور رسمی شروع شده، خودروساز با ضرر تولید نکند؟ سازمان حمایت قیمت خودرو در سال جدید را تحلیل کرده است و امیدواریم قیمت های جدید به سرعت ابلاغ شود.

چرا وزارت حراست از اعلام قیمت جدید خودرو خودداری کرده است؟

این سوال را باید وزیر صلح پاسخ دهد. آنها از مشکلات تولید خودرو و زیان های انباشته در این صنعت آگاهی کامل دارند و تعجب می کنیم که چرا قیمت های جدید خودروها را سریعتر اعلام نمی کنند.

به طور کلی افزایش قیمت خودرو چند درصد باید باشد تا خودروسازان از زیان خارج شوند؟

همانطور که سال هاست به عنوان دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده ام. فروش خودرو به قیمت ناچیز بازار است. با این اقدام بیش از 80 درصد تقاضای کاذب در بازار جمع آوری می شود. این بهترین راه حل تعدیل قیمت در بازار است. چرا پژو پارس را زیر 300 میلیون تومان بفروشیم اما قیمت آن در بازار بیش از 700 میلیون تومان است. آنها با این نوع قیمت گذاری مخالف بودند. بعد از آن گفتیم خودرو را در بورس بفروشیم تا قیمت ها دیگر ضرر نکنند اما آنها هم با این موضوع مخالفت کردند. الان هم که شورای رقابت با تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول سازمان حمایت یعنی قیمت تمام شده با سود معقول موافقت کرده است، آقای وزیر قیمت های سازمان حمایت را اعلام نکرده اند.

رشد تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. در صورت ادامه این وضعیت امسال شاهد کاهش تولید خواهیم بود؟

سال گذشته هشدار دادیم در صورت عدم رعایت شرایط تولید ممکن است روند تولید کاهش یابد. هشدار دادیم در صورت عدم تامین ریال ممکن است به تولید سال قبل نرسیم. خوشبختانه سال گذشته را پشت سر گذاشتیم اما امیدواریم با رفع مشکل تامین نقدینگی و ارز، روند تولید در سال جاری به اوج برسد. ضمن اینکه اعلام قیمت خودرو و افزایش قیمت محصولات می تواند شرایط را برای تولید بهتر فراهم کند.

آیا خودروساز حاضر به افزایش تولید است؟

آره؛ اما به شرطی که قیمت خودرو افزایش یابد. همچنین ارز باید به موقع ارائه شود. مشکل تامین ارز در سال گذشته فشار زیادی به خودروساز وارد کرد. میزان ارز مورد نیاز باید از ابتدای سال برآورد و تامین آن به موقع انجام شود. بانک مرکزی باید به موقع نیازهای ارزی صنعت خودرو را تامین کند، نه مانند سال گذشته که گاهی این ارز تخصیص می یافت و گاهی ارز چند ماهه به خودروساز داده نمی شد. همچنین گاهی اوقات عرضه ارز به قدری طولانی می شد که خودروساز ریالی برای خرید نداشت. تامین ارز باید طبق روال انجام شود.

سال گذشته این وام به خودروساز تعلق نگرفت و میزان بدهی خودروساز به قطعه ساز افزایش یافت. آیا امیدی به تامین نقدینگی خودروسازان وجود دارد؟

امید است نامه وزیر صمت به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه موجب افزایش سرمایه به دلیل تجدید ارزیابی دارایی ها شود. با این کار دو خودروساز از شمول ماده 141 قانون تجارت مستثنی شده و می توانند مستقیماً از بانک ها وام دریافت کنند. اگرچه با این کار مشکل نقدینگی حل نمی شود، اما خودروسازان همچنان می توانند وام دریافت کنند.

بحث خصوصی سازی هم هست. آیا امسال شاهد این اقدام خواهیم بود؟

به هر حال اگر می خواهند شعار سال «مشارکت مردم در جهش تولید» را تبلیغ کنند، باید خصوصی سازی را پیش ببرند و جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند. اگر دولت نمی خواهد از سهم خود صرف نظر کند باید در این صنعت فقط به اندازه سهم خود دخالت کند. اگر او واقعاً مالک بخش خصوصی این خودروسازان بود، هرگز حاضر به تولید خودرو با ضرر نبود. اما مدیران خودروسازان از سوی دولت و سازمان توسعه منصوب می شوند و در نتیجه تولید با زیان در صنعت خودرو ادامه می یابد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا