اخبار روز

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی/ آیا اختلاف در تیم اقتصادی جدی شده است؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، مجید عشقی شامگاه سه شنبه در برنامه تلویزیونی صف اول، سال 1402 را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: باید پیش فرض هایی داشته باشیم که تا پایان سال به آن پایبند باشیم. سرمایه گذاری. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی آیند. وقتی نرخ سود بانکی 30 و 35 درصد باشد، سایر سرمایه گذاری ها کمتر است.

وی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات و اقدامات انجام شده برای کنترل تورم و همچنین مشکلاتی که در حوزه انرژی داشتیم، محدودیت های تولید برای شرکت ها ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در دو سال و نیم اخیر تلاش کرده ایم بسترهای لازم را برای جذب سرمایه در بخش تولیدی اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه گذاران فراهم کنیم.

عشقی ادامه داد: همچنین سعی کردیم از تمامی افرادی که در نوبت دریافت مجوزهای خدمات مالی بودند تحقیق کنیم. اکنون این صف ها از بین رفته اند و مجوزها به روش فعلی مستقر شده اند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: در سال 1398 سهامداران برای دریافت خدمات از کارگزاران با مشکلات اساسی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه دو نمونه شرکت سهامی عام برای تامین مالی پروژه ها داریم که مردم به صورت جزئی در آن مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: 100 هزار نفر در طرحی مشارکت داشتند که ماه آینده به بهره برداری می رسد.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: بورس به طبع خود می تواند شعار سال را محقق کند و تقریباً سابقه دارد 12 میلیون نفر به طور مستقیم و 50 میلیون نفر از طریق سرمایه گذاری سهام در بورس سود می برند.

رئیس سازمان بورس آزها گفت: این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که در سال 1398 و با اتفاقاتی در سال گذشته مخدوش شد.

وی با بیان اینکه این امر به دلیل تصمیم گیری برای دعوت تعداد زیادی از مردم به بازار بدون توجه به فضای موجود بوده است، گفت: توسعه سرمایه گذاری های غیرمستقیم. یکی این یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون بیش از 50 درصد معاملات مربوط به صندوق است.

مدیریت صندوق های سرمایه گذاری توسط موسسات حرفه ای

عشقی با بیان اینکه سرمایه گذاری های غیرمستقیم از نوسانات کمتری برخوردار است، افزود: کارمزد این صندوق ها بسیار پایین است و مدیریت آن ها بر عهده نهادهای حرفه ای است.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: اگر منابع را از طریق این صندوق ها و سبدگردان ها به سمت سرمایه گذاری ها هدایت کنیم و منافع بین صاحبان صندوق ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می دهد.

با صدور بخشنامه های یکباره سرمایه گذاران را غافلگیر کنید

وی تاکید کرد: تصمیماتی که در نهادهای مختلف اقتصادی گرفته می شود، تاثیر آن بر سایر بخش ها را در نظر نمی گیرد. تاثیر آن بر سود بانکی به شدت 30 درصد است که سال گذشته در بورس شاهد آن بودیم.

عشقی با بیان اینکه تحویل یکباره بخشنامه ها باعث شگفتی سرمایه گذاران می شود، تاکید کرد: مشارکت به صورت غافلگیرکننده به وجود نمی آید باید تا پایان سرمایه گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی آیند. وقتی نرخ سود بانکی 30 و 35 درصد باشد، سایر سرمایه گذاری ها کمتر است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه دخالت دولت در مدیریت شرکتی مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت، گفت: تغییر مدیران در بنگاه های اقتصادی ضربه جدی به شرکت است، این تغییرات برای شرکت مضر است.

وی به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکت ها اشاره کرد و افزود: باید به منافع همه ذینفعان احترام بگذاریم، باید موضوع رعایت قوانین حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اعتماد سهامداران و منافع سرمایه گذاران را جلب کنیم.

برنامه جدی سازمان بورس برای طبقه بندی شرکت ها با توجه به حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس به برنامه جدی سازمان برای ارزیابی شرکت ها در حوزه حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: در این راه سهامداران باید بدانند که شرکت در چه جایگاهی در این حوزه قرار دارد و در صورت تخلف اعضای هیئت مدیره. مدیران شرکت ها پیگیری و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

به گفته عشقی، معرفی ابزارهای تامین مالی نیز بر عهده سازمان بورس است و در این بازار ابزارهایی برای سرمایه گذاران با سطوح ریسک متفاوت داریم.

رئیس سازمان بورس تامین مالی شرکت های متوسط ​​و کوچک به موضوعی اشاره کرد که مغفول مانده بود و گفت: در حال طراحی فرآیند بسیار کوتاه تری برای این امر هستیم.

امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم عقب ماندگی بورس را جبران کنم

وی با بیان اینکه سیاست گذاری و قانون گذاری بر عهده مجلس و دولت است، افزود: ما دائماً رایزنی می کنیم تا تصمیمات اتخاذ شده به اعتماد سرمایه گذاران لطمه نزند. دستورالعملی که باید در ابتدای سال اجرا می شد.» سال مالی با 11 ماه تاخیر انجام شد. این مشکلات بر اعتماد سهامداران تأثیر گذاشت.

عشقی تاکید کرد: از سال 1398 تا به امروز نرخ تورم تجمعی بالای 300 درصد بوده است، اما میانگین قیمت سهام 25 درصد کمتر از قیمت پیک سال 2019 است و اکنون برخی از سهام نصف این قیمت ها هم نیستند.

رئیس سازمان بورس گفت: امیدواریم با توجه به افت بازار سرمایه در سه سال و نیم گذشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب ماندگی بورس باشیم.

کاهش سودآوری شرکت ها

وی با اشاره به کاهش سودآوری شرکت ها در این مدت، گفت: هزینه های شرکت ها با تورم کاهش یافت اما درآمد آنها با آن سرعت افزایش پیدا نکرد. در سه ماهه گذشته، درآمد خالص شرکت ها به 13 درصد کاهش یافت و باعث توقف رشد سهام آنها شد.

عشقی اعلام کرد میزان سرمایه گذاری در شرکت ها متناسب با میزان فروش آنها نیست و بنابراین سرمایه گذاری جدیدی در شرکت ها صورت نخواهد گرفت.

کاهش دامنه نوسانات با هدف حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس با تاکید بر تاثیر اتفاقات سیاسی بر بازارها، گفت: طبیعی بود که با توجه به اتفاقات هیجانی در بازار وجود داشت. سازمان بورس به منظور حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از معاملات ناعادلانه تصمیم به کاهش دامنه نوسانات گرفته است.

وی با اشاره به افزایش دامنه نوسانات روز چهارشنبه، افزود: معاملات دیروز و امروز متعادل بود و التهاب روز اول این رویدادها کنترل شده است. از هفته آینده، روند معاملات به سطح قبلی باز خواهد گشت.”

عشقی بر حرکت بورس در فاصله از سایر بازارها تاکید کرد و گفت: یکی یکی از دلایل عدم رشد بازار سهام کاهش سودآوری شرکت ها است. سرمایه گذار در ذهن خود تحلیل می کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت بیفتد، مجموعه این عوامل باعث شد بازار سرمایه از بازارهای رقیب متمایز شود.

معضل شرکت ها در پرداخت سود سهام

وی در خصوص پرداخت سود سهام نیز گفت: برخی از شرکت ها در پایان سال نتوانستند سود سهام را پرداخت کنند و اکنون شکایات مربوط به پرونده های کیفری آنها در حال پیگیری است و حتی به دنبال دریافت وام برای پرداخت سود سهام هستند. سود سهام.” بهره.

عشقی تصریح کرد: در برخی شرکت ها مشکلات مالی وجود دارد اما شرکت ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند. ما امیدواریم که برنده ها را جمع آوری کنیم و بقیه را تا ژوئن پرداخت کنیم.”

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در سال گذشته 16 میلیارد تومان در شرکت‌های تولیدکننده طلا سرمایه‌گذاری شد، تصریح کرد: این رویداد باعث ارتقای تولید طلا و ذخایر آن می‌شود، اما از سوی دیگر سرمایه‌های اندک را نیز جذب می‌کند.

وی تصریح کرد: این موضوع یک پوشش تورمی قابل اعتماد برای سرمایه گذاران است تا سرمایه خود را در بازار خودرو و املاک سرمایه گذاری نکنند، بلکه در این بازار سرمایه گذاری کنند.

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

وی با تاکید بر اینکه مشکل در بازار سرمایه به سایر بخش‌های اقتصاد نیز سرایت می‌کند، گفت: وقتی سیاستی را در بانک مرکزی یا سازمان برنامه و بودجه اتخاذ می‌کنیم، میزان آن را از طریق ابزارهای مالی و بازار سرمایه می‌سنجیم. اینها به هم مرتبط هستند و اگر مشکلی در بازار سرمایه وجود داشته باشد به سایر بخش های اقتصاد سرایت می کند. اینطور نیست که این قسمت از جزیره کاملاً منزوی باشد.

۲۲۳۲۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا