اخبار روز

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها غیرقانونی است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون و دستورات رهبری است.

گزارش چیزی مهربابک نگهداری با اشاره به انتشار اطلاعیه واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط سازمان خصوصی سازی، از مکاتبه این مرکز با مقامات کشوری در این زمینه خبر داد و از صدور حکمی خبر داد. مجوز خرید برای آن شورای پول و اعتبار نگران مشارکت در این انتقال بود

وی به تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص بانکداری بانک ها اشاره کرد و گفت: در این نامه اعلام شده است که حضور بانک ها در این مناقصه مغایر منویات مقام معظم رهبری و مغایر با مواد 16 و 17 قانون برای حذف است. موانع تولید رقابتی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: در این مکاتبات تاکید شد که وظیفه اصلی بانک تامین مالی تولید در اقتصاد کشور است و مشارکت منابع آن در بنگاه هایی که هیچ ارتباطی با فعالیت های بانکی ندارند، می باشد. برای این وظیفه و در نهایت به ضرر اقتصاد کشور است. این اقدام موجب کاهش منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات برای فعالیت های تولیدی خواهد شد و لذا با شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

وی افزود: بر اساس همین منطق در مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور مصوب 1393، بانک ها موظفند در صورت شکست سهام خود را به شرکت های غیربانکی واگذار کنند. آنها با مجازات های مالیاتی روبرو هستند.

نگهداری خاطرنشان کرد: بر این اساس بانک های کشور نمی توانند شرکت هایی را که فعالیت غیربانکی انجام می دهند اعم از شرکت های فرهنگی یا ورزشی خریداری کنند که در ماده 2 دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار مصوب شورای پول و اعتبار نیز مقرر شده است.

وی افزود: در این مکاتبه به طرح خبری در رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر اعطای مجوز خرید سهام این شرکت ها از سوی شورای پول و اعتبار اشاره کرده و بر اساس مفاد مواد 16 و 17 اعلام کرده ایم. قانون رفع موانع تولید رقابتی و بهبود سیستم مالی. این موضوع در صلاحیت هیأت پول و اعتبار نیست. یعنی شورای پول و اعتبار می تواند در حدود قانون آیین نامه ای صادر کند و بنابراین نمی تواند آیین نامه ای خلاف قانون صادر کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: با توجه به مباحث فوق به نظر می رسد فروش این باشگاه ها به بانک ها خلاف دستورات مقام معظم رهبری و مغایر با قوانین جاری است. از سوی دیگر گروه های اقتصادی فعالی در کشور وجود دارند که امکان خرید و مدیریت این شرکت ها را دارند و امکان اجرای قوانین کنفدراسیون آسیایی نیز وجود خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا