اخبار روز

پیش بینی جدید از قیمت دلار تا پایان سال / قیمت دلار چقدر تغییر می کند؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، قیمت دلار که طی روزهای اخیر کاهش یافته بود، پس از مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهت کوتاهی در بازار آزاد معامله شد.

بر اساس گزارش های میدانی، دلار به کریدور 60 هزار تومان بازگشت و با نرخ 60 هزار تومان خریداری شد. البته این شرایط بازار مانند روز یکشنبه هفته جاری بود که قیمت دلار به کانال 59 هزار تومان بازگشته بود.

با وجود اینکه تجار بیان می کنند که توسعه عرضه و تقاضا در تعادل است، اما به دلیل آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز و رشد تقاضا را می توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می رسد قیمت دلار در برابر بازگشت به کریدور 50 هزار تومانی مقاومت می کند و به راحتی از کریدور ششم دست نمی کشد.

اخبار جدید ارز در راه است

اما در بحبوحه نوسانات بازار، خبرهایی از سوی بانک مرکزی مبنی بر قریب الوقوع بودن گشایش ارزهای جدید منتشر شد. کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع بلوکه شده ما در برخی از کشورها که سال هاست استفاده نشده است رخ داده است که در آینده اعلام خواهد شد.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در ماه های اخیر 445 میلیون یورو از بدهی سال گذشته ایران را از محل منابع بلوکه شده در اختیار بانک توسعه اسلامی قرار داده است که فرصت های جدیدی را برای تامین مالی جدید این بانک ایجاد کرده است. زیرا تا زمانی که ایران بدهکار بود، هیچ تامین مالی جدیدی وجود نداشت.

قیمت دلار چقدر تغییر خواهد کرد؟

در این شرایط دبیرکل جامعه بورس ایران معتقد است روند کاهش قیمت دلار ادامه خواهد داشت و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در کشور گفت: پس از اجرای سیاستی که بانک مرکزی در ابتدای سال جدید از چهارشنبه هفته گذشته اتخاذ کرده بود، شاهدیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به کاهش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار غیررسمی کشور بودیم، روزانه هر اسکناس دلار، درهم و یورو در مرکز مبادلات ارزی و طلایی و همچنین در بازار حواله رد و بدل می شود با تجربه این شرایط برابر در بازار ارز یا بازار نیما، بنابراین نرخ ارز تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای واردات انواع کالا همچنان در محدوده 37500 تومان در نوسان است.

دبیرکل جامعه صرافی ایران در تشریح دلایل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: با سیاست بانک مرکزی در حوزه اطلاع رسانی و همچنین سیاست دی ماه و بهمن ماه سال گذشته و با ورود مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران به حوزه عرضه اسکناس و ارائه ارز حواله بانک مرکزی که مبدأ آن شرکت‌های صادراتی بود، قیمت دلار در بازار غیررسمی با کاهش مواجه شد نیز قابل توجه بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز معتقدند این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجایی که بازار ارز و طلا تقریباً همپوشانی دارند و تأثیر متقابل آنها دوطرفه است، برگزاری مزایده هفتگی در مرکز مبادلات در خصوص عرضه سکه و شمش طلا می تواند در جلوگیری از انتظارات تورمی در بازار بسیار مؤثر باشد. از سوی دیگر، همانطور که گفته شد، میانگین قیمت ارزهایی که بانک مرکزی به شرکت های واردکننده در بازار نیما اختصاص می دهد، 37 هزار و 500 تومان است، بنابراین با توجه به این عوامل، قیمت کالاها و خدمات باید استخراج شود. قیمت های بالاتر را نمی توان پذیرفت. قاعدتا قیمت ها با نرخ های بانک مرکزی منطبق است، بنابراین تا پایان سال می توان انتظار کاهش قیمت و خروج از التهاب هیجانی را داشت.

۲۲۳۲۲۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا