اخبار روز

کنترل بانک ها خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با قانون جدید بانک مرکزی که از خرداد ماه اجرایی می شود، اختیار کنترل بانک ها به دست بانک مرکزی می افتد.

به گزارش تسنیم؛ غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای داوری درباره اصلاح نظام بانکی و جهش تولید گفت: شبکه بانکی کشور ساختار و مدیرانی دارد و زیر نظر بانک مرکزی است، اما تغییر این امر دشوار است. سیستم.

وی افزود: اگر شبکه بانکی کشورمان چهل سال است که به یک رویه عادت کرده است، نمی توان به سادگی از این رویه خارج و وارد وضعیت جدیدی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همخوانی دارد، گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور از وضعیت نسبتاً بزرگی برخوردار است. تفاوت با الگوی اسلامی ایرانی توسعه در. بانک مرکزی از ابتدا در این امر مشارکت داشته است نبود برای تبعیت از بانکداری اسلامی اما اکنون در قانون جدید بانک مرکزی مهمترین وظیفه این قانون اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این امر مستلزم تحولات و تغییرات جدی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: اگرچه اقدامات زیادی انجام شده و تغییرات خوبی رخ داده است، اما تغییرات اساسی و جامع نیست و رویکرد بانک مرکزی به زیرساخت قراردادها و قوانین و مقررات باید رویکردی جدی و فعال باشد. برای تغییر و اصلاح اساسی ساختار.

وی در پاسخ به این سوال که قانون جدید تا چه حد بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می رساند، پاسخ داد: ای کاش بانک مرکزی استقلال بیشتری داشت و این اتفاق هم افتاده است و البته من قانونگذار آن بودم بانک مرکزی مستقل در مجلس هشتم کار نکرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بانک مرکزی یک بانک دولتی و بانک بانک ها است نه بانک مردم. نقش بانک مرکزی این نیست که با شرکت ها و مردم معامله کند، بلکه بر عملکرد بانک ها نظارت دارد و از ناهماهنگی جلوگیری می کند. مسئولیت تخلفات آنها را بر عهده می گیرد، بنابراین باید از اختیارات لازم برای جلوگیری از انحرافات و انحرافات در سیستم بانکی برخوردار باشد.

مصباحی مقدم گفت: منابع بانک باید در خدمت برنامه های بلندمدت و میان مدت دولت باشد و نظارت مستقل بر بانک ها باشد.

وی تصریح کرد: اختیار کنترل بانک ها تا زمان تصویب قانون جدید در اختیار بانک مرکزی است اما با قانون جدید که از خرداد ماه اجرایی می شود، اختیار کنترل بانک ها به دست بانک مرکزی می رسد. بانک و مجموعه ای از سیاست های پولی و پولی مبنای اقدامات بانک مرکزی خواهد بود.

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: زمانی که وجوه بانکی به بنگاه ها و به سمت تولید و تجارت تخصیص می یابد و بازدهی حاصل می شود، بانک باید بر استفاده از وجوه حاصل از بازگشت سرمایه و سود به هر میزان نظارت داشته باشد، در غیر این صورت. بازار کارگزاری رشد خواهد کرد و میانجیگری.

مصباحی مقدم انتقاد کرد که بانک در خدمت نظام تولید و نظام بازار نیست و به تولید و بخش واقعی اقتصاد اهمیت نمی دهد. وی گفت: بانک باید واسطه وجوه بین سپرده گذاران، تجار و تولیدکنندگان باشد، اما این کار را نمی کند، فقط تامین مالی می کند و فرقی نمی کند که این تسهیلات برای چه منظوری استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی نباید برای تولیدکننده گران تمام شود افزود: بزرگترین شرکت های اقتصادی کشور بزرگترین بدهکاران سیستم بانکی هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا